Hoe behandel ik de witte plak en beestjes op mijn orchideeën?

Ik heb 4 orchideeën in de vensterbank staan die allemaal prachtig maandenlang gebloeid hebben. Nu opeens zit er allemaal wit, plakkerig spul op de bloemen en soms ook op de bloemstengel. Op bijgesloten foto kun je zelfs beestjes zien. Wat moet ik hier nu mee doen? Vind het zo zonde om weg te gooien, maar ik ben er ook wel een beetje vies van :-).

Toegevoegd na 1 uur:
nog een foto, misschien dat het nu duidelijker is welke luis het is?

Toegevoegd na 1 uur:
nog een foto, misschien dat het nu duidelijker is welke luis het is?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
46.3K

Het beste antwoord

Neem de plant mee naar buiten en borstel met een kwastje de beestjes er af.
Met een vochtig doekje kan de plak van de bladeren af vegen.
Spuit je planten e.v.t. met een spray van Ecostyle tegen luizen en spint. ( is biologisch en niet giftig)
Dopluizen komen ook vaak voor bij orchideeën, te zien aan kleine bruine ' dopjes' aan en onder bladeren stengels en bloemen, ook die geven dat plakspul af.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wel. Ik had de witte plak er al een keer afgewassen, maar het komt nu dubbel zo hard terug. Blad is makkelijk te wassen, maar de aanzet van de bloemen niet. Ik ga ze desalniettemin nog een keer wassen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Weet je zeker dat het dopluis is ? Die hebbe toch niet van die haartjes ? Vergroot de foto bij de vraag maar eens ; leek mij meteen wolluis.
(niet dat de behandeling veel verschilt, hoor) .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Marleen ......... en borstel met een kwastje de beestjes er af....... .......dopluizen komen ook vaak voor...... Vaak zie je wolluizen en dopluizen, maar die dopluizen kan je niet met een kwastje afborstelen. Stond er misschien niet duidelijk genoeg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben heel blij met de voedingstip, dat is waarschijnlijk de reden

Andere antwoorden (1)

Dat is wolluis.

Overigens is dat niet de oorzaak van de zieke plant, maar een gevolg ; wolluis verschijnt als de luchtvochtigheid van de kamer eigenlijk te droog is, en de pot te nat. Orchideen stellen nogal specifieke eisen aan hun omgeving, en een verwarmde kamer is ze snel te droog. Dat compenseer je niet door meer te gieten.

Hoe je wolluis kunt aanpakken hangt er een beetje vanaf hoe natuurlijk je het wil doen en of je chemicalieen wilt gebruiken.
Als het nog niet zo erg is, volstaat vaak een goede wasbeurt met water, en eventueel wat groene zeep en spiritus opsmeren.

Werkt dat niet ( en meestal moet je het een paar keer herhalen, want wolluis is hardnekkig) dan kun je van Bayer staafjes met gif kopen die je in de pot steekt, en die na een paar weken gaan werken.

Om ze niet net zo hard weer terug te krijgen, is het natuurlijk wel verstandig voortaan te zorgen voor een betere luchtvochtigheid in de ruimte waar de orchideeën staan, meestal door de kachel wat lager te draaien en/ of verdampers in te zetten. Orchideen in het stookseizoen in een niet of minder verwarmde kamer zetten (of de badkamer, als je daar daglicht hebt, die is vochtig) wil ook nog wel eens helpen met overwinteren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dank je wel, ik ga het proberen met de groene zeep en spiritus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
vergat nog te zeggen dat de kamertemp. meestal 20.4 graden is (niet echt warm dus) en dat er aan de radiator verdampingsbakjes hangen. Dacht dat het misschien gekomen was door de ventilatieroosters in de zijramen die regelmatig openstaan en dat daardoor misschien
teveel tocht naar binnen kwam?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet echt warm ?? Het zweet breekt me al uit bij de gedáchte.....Maar voor een phaelenopsis zal tussen de 20 en 22 graden optimaal zijn (en niet kouder dan 16), dus dat kan het probleem niet zijn. Dan is het de luchtvochtigheid ; die is bij dergelijke temperaturen natuurlijk snel te laag.
Bij de Blokker enzo kun je van die verdampers voor aan de verwarming kopen ; kost weinig, werkt prima.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hahaha, ik vind het zelf koud bij 20,4 graden, er hangen verdampers aan de radiator :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Marleen/ hjmch , over het algemeen krijgen de orchideeën, alleen maar een beetje kraanwater.
Aan mest wordt nooit gedacht.
Dus staan deze planten te verhongeren, dus komt er luis in.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ai, weer zo'n open deur die in mij weer niet opkomt - met mijn wekelijkse dopje plantenvoeding :lol:
Ja, dat kan het natuurlijk ook heel goed zijn. Als ie lang mooi gebloeid heeft, is zijn bordje nu wel leeg natuurlijk.....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Complete hongersnood, dus gaat het heel slecht, dus komen de luizen en de spint.
Natuurlijk hebben de temperatuur en de droge lucht er ook een beetje mee te maken, maar zijn nooit de hoofdoorzaak.
En niet alleen maar een dopje plantenvoeding ( kunstmest) maar ook zo af en toe ook vloeibare organische mest, anders gaat het nog mis.
Te eenzijdige voeding, zal ik maar zeggen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ed, ik denk dat je gelijk hebt, ik ben die voeding idd vergeten, ik heb ze zo goed als het ging schoongemaakt en ga nu maar gauw die voeding toedienen. Bedankt!