De tuin winterklaar maken. Wat te doen ? (zie uitleg)

Afgelopen lente heb ik in mijn voortuin ingezaaid met "weidebloemen"
D.w.z. dat er een mix van bloemen gezaaid is welke gedurende de afgelopen maanden prachtig gebloeid heeft.

Op de verpakking stond dat de bloemen zichzelf zouden uitzaaien. Komende zomer moet ik dus weer van een bloemenzee kunnen genieten.

Inmiddels is het aardig herfst geworden en de laatste bloemen zijn zowat uitgebloeid. Tijd om de tuin winterklaar te maken dus.

De bloemen zijn dan wel uitgebloeid, maar het 'groen' is nog volop aanwezig.

- Is het verstandig dit groen te verwijderen ? Of haal ik dan ook meteen al het nieuwe zaad uit de tuin ?

- Wanneer moet dat groen er eventueel uit ? Nu ? Of b.v. pas in de lente ?

- Heeft iemand ervaring met dit zelf uitzaaien van de bloemen. Gaat dit echt werken, of is het verstandiger komende lente weer een nieuw zakje 'bloemenweide' te kopen ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
1.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oh Oh Ohm ik zie het al, scheurgras ;-) Wat doen wij daaraan mijnheer Jacobsen?
Verrijken het gazon met neutronenkorrels en de aarde rondom aanvullen en stupideren met bavianenprigment.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Huh ?!?
Rieneke1
11 jaar geleden
jacobse en van es :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ah, Van Koten en De Bie...
Ben ik nog net te jong voor :-(
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, de hele term 'winterklaar maken' is bedacht door van Kooten en de Bie. Grappig dat iets dat als totale onzin wordt bedacht uiteindelijk succesvol gemarketeerd wordt tot iets waarvan mensen denken er geld en tijd aan te moeten besteden.

Het beste antwoord

Heel veel wilde bloemen zijn z.g.n. pioniersplanten, dat betekent, dat ze als een pionier prima kunnen groeien in nieuwe, verse, of wel verstoorde grond.
Deze groep wilde bloemen, gaan het volgend jaar een stuk minder doen en zullen het jaar erna, vrijwel zijn verdwenen.
Mogelijk zit er in je wilde bloemen mengsel, ook tweejarige planten, die zullen volgend jaar voor het eerst bloeien.
Of er zitten ook vaste wilde planten tussen, die zullen de komende 10 jaar uitstekend groeien en bloeien.
Stel je hebt alleen maar eenjarige, dus pioniersplanten, dan hoef je voorlopig niets te doen.
Ze zaaien zich vanzelf uit en het groen wat je nu nog ziet, is hun bescherming voor de winter, pas begin maart, hark je de dode rommel wat weg, waarna de eerste planten weer opkomen.
Heel vaak zijn er soorten bij, die als pas uitgezaaid jong plantje, de winter overleven, b.v. klaprozen.
Ook voor hun is het belangrijk dat je het oude groen en bladeren nu gewoon laat leggen.
Het is hun bescherming tegen de winter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

of je dat groen, wat binnenkort bruin wordt, moet verwijderen, is een kwestie van smaak.
nu weghalen oogt netter, maar als je wacht tot het voorjaar vinden veel insecten een overwinteringsplekje.
voor het zaad maakt het niet uit, dat is nu wel uitgezaaid.
vaak komt niet alles terug: voor sommige zaadjes is een flinke vorstperiode nodig, andere zaden ontkiemen gewoon makkelijker dan anderen.
ik zou voor de zekerheid een zakje zaad achter de hand houden.
Rieneke1
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoiets dacht ik ook, maar ik heb over het algemeen geen groene vingers, ik vertrouw in dit geval wel op jouw kennis van natuur. +
Rieneke1
11 jaar geleden
dank crea!