Is het toegestaan om wat te schieten met een lucht buks in de tuin?

ik doe dat wel eens. en dan wat cds kapot schieten.
mag dat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
4.3K

Het beste antwoord

Ja je mag schieten in de tuin onder de volgende VOORWAARDEN en richtlijnen.
-het kogeltje kan/mag het erf niet verlaten.
-tussen buks, doel en directe omgeving mogen zich geen levende wezens bevinden, als kat, hond enz.
-Het kogeltje wordt zo opgevangen dat er geen ketser kan ontstaan, zodat het kogeltje een andere richting in gaat of zelfs terugkomt.
- schiet niet op sterk versplinterende voorwerpen als glas en CD's.
-Draag liefst een veiligheidsbril (geldt ook voor toeschouwers)
-toeschouwers staan achter de schutter.
- schutter zet het wapen pas op scherp als hij/zij gaat schieten.
-de loop is of naar de grond (NIET NAAR JE VOET) of naar het doel gericht.
-wapen en munitie voldoen aan de wettelijke eisen waarvoor geen WWM (vergunning) nodig is.

PAS OP, legale windbuksen voor oa. wedstijdsport kunnen
beslist dodelijk zijn.

Gebruik GEEN alcohol voor/tijdens schieten.

Als voormalig vuurwapen-instructeur en baancommandant zijn dit enkele belangrijke regels en richtlijnen.
Er zijn er echter veel meer.
Gebruik vooral je verstand.
Vooral schade door ketsers ontstaat vaak.
Daarom is een achtervang nodig.
Lood hoort NIET in de natuur thuis, vang je afgeschoten kogeltjes op en lever in bij KGA.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ja, dat mag je doen.
Voor een luchtbuks is geen vergunning nodig en die mag je gebruiken op eigen terrein.
Zonde van de CD's, maar dat moet je zelf maar weten.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het lege zijn valt het best mee hoor...
Een schietvereniging is veel duurder!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gelukkig.
cds zijn die mislukt zijn met branden.
die heb ik nog veel over.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh dan doe je je naam eer aan;-))
Zo moeilijk is het niet om een cd te branden.. ik kan het nog wel zelfs;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@sharona: soms mislukt het branden omdat er iets fout gaat of omdat de cd vooraf al niet goed was. Als je vaak cd's (of dvd's) brandt, dan kun je op den duur inderdaad een hele stapel mislukkingen hebben...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dounja, het mislukken van een cd of dvd ligt meestal aan de brander hoor....
AWM
14 jaar geleden
@Dounja: Dat is eigenlijk allemaal verleden tijd. Met de huidige branders en schijfjes zijn mislukkingen een uitzondering.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het mislukt omdat het program van nero te moeilijk is en teveel knopjes. hij speelt dan niet af in een cd speler.
of er komt verkeerde muziek op te staan die ik niet bedoel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Sharona: dat kan ook.
@Antwoordman: Dan moet je wel zo'n 'nieuwe' brander hebben. We zijn echter niet allemaal in de mogelijkheid om steeds te zorgen dat je het nieuwste van het nieuwste in huis hebt. Mijn pc (inclusief brander) is 3 jaar oud en moet zeker nog 3 jaar mee...
En misschien koop ik ook wel 'te' goedkope schijfjes, maar ook dat is een keuzen natuurlijk...
AWM
14 jaar geleden
Oké, oké, in dat geval kun je erop schieten.
Of onderzettertjes van maken.
Is de luchtbuks tegenwoordig niet verboden.?
Dan mag je dus ook niet schieten in de tuin .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee, dat is niet toegestaan!
het is namelijk verboden om een luchtbuks te bezitten.
in 2001 heb je ook dit wapen kunnen inleveren zonder een boete te krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
volges mij mag dat niet!
ook niet in je eigen tuin.
je zou hiermee ook dieren, katten of spelende kinderen e.d. kunnen raken.
ik zou heel voorzichtig zijn als ik jou was en het wel deed.. en goed op bovenstaande punten letten om anderen niet in gevaar te brengen.