kan ik orchideeën tijdelijk in minder licht zetten?

Ik heb een aantal orchideeen voor het raam staan. Dus ze krijgen lekker veel licht en ze doen het goed. Maar nu wil ik ze voor een maand in veel minder licht zetten. Kan dat kwaad?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
2.4K
Rieneke1
11 jaar geleden
ik zou het niet wagen, het zijn best tutten.
kunnen ze niet even elders in pension?

Het beste antwoord

Als het orchideeën van de soort phalaenopsis zijn kunnen ze gerust op een minder lichtrijke plaats staan.
De mijne, veertien stuks, staan het jaar rond op een plaats waar ze geen direkt zonlicht krijgen en waar het niet zeer licht is en ze gedijen prima.
En ja ze bloeien telkens weer. Heb er dit jaar eentje gehad die 18 weken lang heeft gebloeid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Van nature, groeien deze orchideeën hoog in de bomen,onder en tussen de takken en bladeren, waar het ook niet altijd erg licht is, dus kan het voor een maandje geen enkel kwaad.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rieneke1
11 jaar geleden
jij durft ed, :)
+
Dit is geheel afhankelijk van de soort.
Hebt u orchideeen, die van nature in het oerwoud voorkomen, dan kan een tijdje minder licht geen kwaad.
Het beste is dan ook de temperatuur te verlagen (bij voorbeeld op een zolderkamer o.i.d.), waardoor de planten in een sluimertoestand gaan en weer zullen gaan groeien,wanneer ze weer voldoende licht krijgen.
Planten, die van nature hoog in de bergen groeien hebben over het algemeen meer licht nodig en zullen het waarschijnlijk niet overleven.
Iedere orchidee heeft zij eigen behoeftesDus eerst kijken welke orchidee uhebt, voordat u hem te donker zet.