Er staan 2 grote bomen van de gemeente, die moeten nodig gesnoeid worden, waar kan ik dit aanvragen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin

Antwoorden (6)

bij de gemeente afdeling groenvoorziening
11 jaar geleden
Bij de afdeling Groenvoorziening van je gemeente. Vaak is één telefoontje genoeg om ze te mobiliseren. Ze krijgen namelijk niet graag schadeclaims wegens vallende takken, schade aan dakgoten en dergelijke. :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor het snoeien van bomen van de gemeente, moet je naar de gemeente, want die zijn de eigenaar.
Maar gezonde bomen hebben normaal gesproken geen onderhoud nodig en moeten dus ook nooit 'nodig' gesnoeid worden.
Dus vraag ik me af waarom jij denkt dat het nodig is?
Heb je overlast van deze bomen, doordat ze veel licht bij je weg nemen, dan is het dus een klacht.
Wat takken afsnoeien heeft dan ook geen enkele zin, want die groeien binnen een paar jaar weer aan.
Heb je last van al het blad dat er nu af valt, dan kan je daar ook niets tegen doen, als het gaat waaien komt het van overal vandaan en over twee weken is alles kaal.
Mogelijk wil je de bomen weg hebben, heb je daar gegronde redenen voor, dan maak je zeker kans.
Dus besef eerst goed wat je nu wil en kijk of er andere buren er ook zo over denken,dan sta je sterker.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, inderdaad bij je eigen gemeente. Veel gemeenten hebben tegenwoordig één meldingspunt, bijvoorbeeld Melding openbare ruimte.

Geef de reden aan waarom de bomen gesnoeid moeten worden volgens jou.
Mijn eigen ervaring is dat de dan eerst komen kijken en bij goedkeuring een gespecialiseerd bedrijf inschakelen om de boom flink uit te dunnen en takken te snoeien, waarbij de vorm wel behouden blijft.

Laten omhakken is erg rigoureus en buurtbewoners kunnen erg hechten aan bepaalde bomen. Maar aan een goede vormsnoei zullen weinig mensen bezwaar hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit kan online via de website van de gemeente. Die bestaat vrijwel altijd gewoon uit de naam van de gemeente, dus bijvoorbeeld: www.amsterdam.nl

Als je in een stadsdeel (van Amsterdam) woont, of in een deelgemeente (van Rotterdam), dan moet je misschien daar met je klacht naartoe. Gegevens daarvan zijn ook via de algemene site van de stad te vinden.

Je kan ook in veel gemeenten voor klachten en vragen bellen naar het telefoonnummer 14, direct gevolgd door het kengetal van die stad, dus voor een stad als Amsterdam is dat 14020.
11 jaar geleden
Aankaarten bij de gemeente waar je woont. Vragen of zijn een bomenbeheer plan hebben. Zoja, dan zou je dit kunnen aanmerken als achterstallig snoei onderhoud. Ik weet dus niet waarom ze gesnoeid moeten worden, laag hangende takken, gevaar voor het dak dat er bij storm takken tegen de dakpannen aanslaan.Vormsnoei ? maar dat weet je zelf wel