Welke klimplant met mooie bloemen doet het goed op een muur op het zuiden ?

Passiebloem heb ik al. Winde en dat soort dingen vond ik niet zo'n succes. Een beetje origineel lijkt me wel leuk.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
7.5K

Het beste antwoord

de gloriosa heeft prachtige bloemen, rood met een gelige rand, en apart van vorm.
orgineel is hij ook; het is een klimmende lelie, die uit een knol komt.
wel moet je de plant leiden, en de knollen in de herfst rooien.

Toegevoegd na 2 minuten:
http://images.google.com/imgres?q=gloriosa&hl=nl&lr=lang_nl&newwindow=1&sa=N&biw=1024&bih=585&tbs=lr:lang_1nl&tbm=isch&tbnid=abbDkC7tFOeRLM:&imgrefurl=http://www.exotischezaden.nl/exotische_zaden/product_info.php%3Fproducts_id%3D325&docid=spkYnc09Wgc8PM&imgurl=http://www.exotischezaden.nl/exotische_zaden/images/Gloriosa%252520superba.jpg&w=640&h=480&ei=e3GFUJWbNIPLhAfF5ICICA&zoom=1&iact=hc&vpx=598&vpy=158&dur=640&hovh=194&hovw=259&tx=143&ty=72&sig=107203423296985761521&page=1&tbnh=145&tbnw=193&start=0&ndsp=10&ved=1t:429,r:3,s:0,i:81
Rieneke1
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

een kiwi misschien, of een druif, je zult wel moeten stutten en leiden

Toegevoegd na 1 minuut:
maar op den duur kun je eten van je eigen plant
11 jaar geleden
Clematis. Die heb je in alle soorten (groot/kleine bloem, verschillende kleuren en verschillende bloeiperioden). Dus als je verschillende soorten door elkaar zet, heb je van voorjaar tot najaar bloemen.

Verder vind ik Kamperfoelie ook altijd heel mooi. Ook in verschillende kleuren te krijgen en extra leuk omdat hij als het avond wordt de bloemen gaan geuren (om nachtvlinders aan te trekken)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
clematis kunnen met de juiste bloem per 3 gegroepeerd de prachtigste bloemen (ook verschillende kleuren) combinaties geven (roze/lila/wit/paars-voor een italiaanse look in je hoekje bij het witte tafeltje en stoeltjes) staat beeldig! succes ermee!
als de muur groot genoeg is, denk dan aan blauwe regen. Alleen al die geur....
of neem een trompetklimmer (Campsis) Deze zijn net als passiebloem niet volkomen winterhard, maar best wel sterk, zeker op een zuidmuur. En schitterende bloemen. Clematis heeft iedereen, maar je hebt zeer veel soorten, grootbloemige, kleinbloemige, tulpvormige bloemen, gevuldbloemige etc.
Een japanse wijnbes(rubus phoenicolasius) klimt snel, is sterk, en heeft eind juli heerlijke vruchten. Heeft wel scherpe stekels.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je zou kunnen denken aan een wintergroene klimop (hedera) of wingerd (parthenocissus), alleen krijgen deze geen bloemen. Dan kun je toch beter op zoek naar bijvoorbeeld een clematis. In deze video vertelt tuinman Jurgen Smit welke klimplanten nog meer geschikt zijn voor een muur op het zuiden.