Om zelf bomen te kunnen leren enten is het aangeraden een entcursus te volgen die gegeven wordt door een specialist met veel ervaring. Entcursussen worden dan ook zeer zelden ingericht. Lesgever Dhr. De Martelaer Jo van boomkwekerij Hortus Conclusus is dagelijks beroepsmatig bezig met het enten van vele soorten bomen en zal de technieken van het enten aanleren aan de cursisten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Planten kunnen vegetatief vermeerderd worden door entloten of enten. Hierbij wordt een deel van een plant (de ent) vastgemaakt op een deel van een andere plant (de onderstam). Vaak ter verbetering (veredeling) van de plant, b.v. rozenknoppen op een wilde onderstam. Dit kan op veel verschillende manieren.

* Ent ongeveer even dik als onderstam: plakken, copuleren, terzijde zetten.
* Onderstam is veel dikker dan de ent: spleetenten, driehoekenten, kroonenten.
* Enting met niet afgesneden scheut of twijg: zoogenten.
* Enting met een oog: oogenten of oculeren.

Na het enten wordt de ent vastgebonden met entband of raffia en de wond bij gebruik van raffia afgedekt met entwas of dipwas. Ook is het mogelijk om de ent te omwikkelen met vershoudfolie.

Enten is een veel gebruikte methode in de fruitteelt. Vruchtbomen worden bijna altijd geënt op een onderstam van een gastheer. Ook rozen zijn vaak geënt op een onderstam. Passiflora edulis forma edulis wordt vaak geënt op een onderstam van Passiflora edulis forma flavicarpa omdat deze resistent is tegen bodemziektes als fusariumrot en nematodes.

Toegevoegd na 13 minuten:
Waar kan ik het leren? Dat kun je leren in de praktijk, door je eerst te bekwamen in de theorie en dan in de praktijk te doen wat je geleerd hebt... En al doende leert men...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er worden workshops gegeven om het enten of oculeren in de praktijk te beoefenen.
In de bron staat er één die € 40,00 kost. Mijns inziens een erg redelijke prijs.
Als het niet bij je in de buurt is Google even of kijk in bladen als bv Landleven en Groei en Bloei waar ze regelmatig aangeboden worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn erg veel manieren om te enten.
Bij enten plaats je een deel van een andere plant, op de bestaande plant, meestal een stukje stengel of bladknop.
Je hebt het over bomen, dus zal het een , eenjarig takje de ent zijn, het is met enten de bedoeling dat de zachte buitenkant contact maakt met de zachte buitenkant van de onderstam (boom waarop je wil enten)
Er bestaan vele technieken om te enten, maar niet zo maar te leren.
Er is al speciaal gereedschap nodig, raffia (bindmatriaal) was om de wond af te dekken en dan de techniek.
Deze is zo moeilijk dat je het niet kan leren zonder dat ze het voor doen, het is een uiterst precies werk.
Kijk in je omgeving naar een boomkweker die nog zelf veredeld, misschien mag je eens een middagje meekijken.
Koop eerst een boekje over veredelen, dan heb je een begin.
Wat erg leuk is om te doen, op een bestaande appelboom, die gezond is en goed groeit, verschillende appelsoorten er op enten.
Dan kan je verschillende appelsoorten plukken van een boom!
Appels enten is het minst moeilijk.