Willen imkers wel een "wilde"bijen-volk hebben? uitleg...

Zoonlief heeft een bijennest gevonden in de haag, ik ben zwaar allergisch, dus Pa wil de fik erin, maar ik ben van mening dat een imker ze wel zou willen, maar de heren zeggen dat een imker geen "wilde" bijen wil, maar in mijn ogen zijn alle bijen "wild", hoe zit dat nu?

11 jaar geleden
in: Tuin
1.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je mag nooit, echt helemaal nooit een bijennest in brand steken! Bel een imker en leg het probleem voor. Bronnen:
- http://den-haag.bijenhouders.nl/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geen fik erin: je hebt grote kans dat de bijen in paniek raken en iedereen aanvallen die in de buurt is met alle gevolgen van dien en jij kan voor de kosten opdraaien

Antwoorden (3)

Imkers hebben gecontroleerde bijenvolken die steeds naar dezelfde plek terugvliegen. (zie in bron 3)
Wilde bijen leven gewoon in het wild en maken zelf ook nesten. (zie in bron 1)
Bijen zijn belangrijk voor het bestuiven van planten, zodat er bijvoorbeeld bloemen en groentegewassen kunnen ontstaan. Je mag een bijennest dus niet zo maar vernietigen, tenzij deze bijvoorbeeld in een gevel van het huis zit.
De bijenstichting zet zich in voor wilde bijen. Via het contactformulier in bron 2 kun u misschien om raad vragen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bijen die in een bijenkorf zitten/ wonen, zijn geen wilde bijen.
Indien het bijenvolk te groot wordt, kan een deel van dat volk zich gaan splitsen ( zwermen) een jonge koningin verlaat dan het nest met een hele horde bijen er achter aan.
Ze zoeken dan een plek op, ergens onder of ergens aan, om te overleven.
Als een grote bal bijen , hangen ze dan aan b.v. een tak.

Zie je duidelijk een gemaakt nest hangen, dan zullen het wespen zijn, dus iets heel anders.

Wilde bijen bestaan in heel veel soorten, maar de meeste leven in kleine groepjes of zelfs geheel solitair.

Dus blijft de vraag wat er in de heg zit, bijna zeker wespen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tot nu toe het beste verhaal. +1
Als je ergens een bijenvolk ziet dat rondom een koningin verzameld is en je kent een imker in de buurt dan zal deze man zeer zeker het volk op komen halen. Hij zal dan proberen het gehele volk in de korf te krijgen en hier moet dan zeker ook natuurlijk de koningin bij zijn.