wat is de meest gunstige tijd om bloembollen in de tuin te planten?

Ik heb al bloembollen in huis. Kan ik deze nu al planten of kan ik beter nog even wachten?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin

Het beste antwoord

Zoals Eddijst zegt kan je bloembollen het beste in september planten, zodat ze lekker wortelen voor de winter begint.
sowieso kan je bloembollen het beste planten zodra je ze in huis hebt, van lang in een verwarmde kamer liggen knappen ze niet op. Van in een donkere vochtige schuur liggen ook niet.

Zo is het dus ook zo dat je de bollen ook het beste vroeg kunt kopen. Bollen die 3 maanden in de winkel gelegen hebben (sommigen vlak bij de deur in die warme luchtstroom) knappen daar ook niet van op.
Theoretisch kan je bollen nog tot eind december planten, behalve als het vriest (maar dan kom je de grond ook niet zo makkelijk in). Wel geldt: hoe later geplant, hoe later ze bloeien. Maar dat geldt alleen voor het eerste jaar. Als je ze in de grond laat zitten dan staan ze volgend jaar op de goede tijd te bloeien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Voor bollen die in de lente moeten bloeien is eind september of in oktober een goede tijd. Zolang het niet vriest kan het zelfs in november.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nog even wachten, het weer is zo zacht dat ze anders al boven de grond komen zo gauw je ze gezet hebt (oke beetje later maar vooruit, beetje overdrijven mag)
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
humor ook! plus!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
anneliez, grappig antwoord, maar met zacht weer, komen de bollen juist niet op!
Die gaan pas groeien als ze een langere perioden hebben gehad van kou en vorst.
De bollen worden ook warm bewaard, zodat ze niet gaan uitlopen.
Beetje omgekeerde wereld dus. ;-)
Ze kunnen er nu in.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Ik las van de week toevallig dat ze het beste nu de grond in kunnen omdat de grond nog een beetje warm is en ze daardoor beter tegen de vorst kunnen als het winter is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De nu geplante bloembollen zullen uitsluitend eerst alleen maar onder de grond groeien, dus wortels vormen.
En een goed gewortelde bloembol komt beter de winter door.
Maar later geplante bloembollen doen dit ook. zelfs in de afgelopen winter, toen de meeste bollen al boven de grond waren en het toen ongekend hard ging vriezen, waren er maar weinig bollen bevroren.
Jouw verhaaltje is dus eigenlijk een vorm van promotie om nu bollen de kopen. ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ah zit dat zo in elkaar?
Ik zal het doorgeven aan mijn kalender waar tips op staan. ;-))))
Het beste is meteen erin.
Binnen is het meestal te warm voor ze.

Lekker diep planten, ik doe zelf iets dieper dan aanbevolen. Dat vanwege het omhoog werken en als de winter erg nat is en geen sneeuw dan zijn ze beter beschermd.
Veel plezier in het voorjaar.