Hoe snoei ik een tulpenboom?

Vorig jaar heb ik nogal drastisch mijn tulpenboom gesnoeid, alles boven de 2 meter heb ik weggezaagd. Na het snoeien was ik nogal geschrokken van mijn enthousiasme. Gelukkig is hij dit jaar weer prachtig uitgelopen en nog voller met name onderin. De boom heeft drie forse stammen en is op alle snoeiplekken meerdere malen uitgelopen. Hij is nu veel te vol en hangt met grote takken bij de buren over de schutting. Hoe kan ik hem nu het beste snoeien. Als ik hem nu op de nieuwe uitloop snoei ben ik bang dat hij volgend jaar nog voller wordt. Alles wegzagen durf ik niet meer. Het is een hele mooie boom en ik wil dat graag zo houden

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
19.8K

Het beste antwoord

Heb je een echte tulpenboom, of een Magnolia, die vaak foutief tulpenboom wordt genoemd?
Is het dus een echte ( Liriodendron) dan wordt dit een enorme grote boom, totaal ongeschikt voor de meeste tuinen, door telkens takken af te zagen, los je het probleem niet op.
Je kunt je nu beperken tot het wegsnoeien van de overhangende takken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb inmiddels ontdekt dat het inderdaad een Magnolia is. Nu rest mij nog de vraag. Na het drastische snoeien is hij weer flink uitgelopen. Hij heeft 3 forse stammen en tal van dunnere uitlopen, die heb ik vorig jaar gesnoeid. Per gesnoeide stam zitten er wel 4/5 nieuwe uitlopers op. Die flink gegroeid zijn. Kan ik nu die nieuwe uitloop snoeien tot de 'oude' stam en groeit dat volgend jaar dan weer uit?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja die kan je er weer afsnoeien, echter je zal weinig of geen bloemen meer krijgen.
Normaal snoei je de Magnolia nooit.

Andere antwoorden (2)

De meeste bomen worden het best gesnoeid in het late najaar of het begin van de winter.
Een tulpenboom (Liriodendron) vormt een doorgaande stam en is soms bijna tot aan de grond vertakt. Om te beginnen kan je hem opkronen, door de takken die lager dan 2 meter bij de stam zitten af te zagen. In de kroon hoeft, afgezien van het wegnemen van dood, ziek, beschadigd of kruisend hout, verder meestal niet gesnoeid te worden. Deze bomen ontwikkelen van nature doorgaans een evenwichtige, mooie kroon. Als hier toch in gedund moet worden, is het belangrijk de hoofdspiltak gewoon te laten zitten. Alleen als de boom beslist niet groter mag worden kan deze weggesnoeid worden.
Om te beginnen kunnen verkeerd geplaatste takken
weggesnoeid worden. Dan wordt gekeken of de gesteltakken evenredig verdeeld zijn. Zitten er twee gesteltakken dicht bij elkaar, dan kan de minst mooi geplaatste weggehaald worden. Dezelfde methode wordt gehanteerd bij de andere zijvertakkingen. Dicht opeen geplaatste takken worden verwijderd, maar de hoofdverlenging wordt in ieder geval gehandhaafd.
Amadea
11 jaar geleden
De prachtige tulpenboom is geen boom waar veel aan gesnoeid hoeft te worden.

Snoeien in april
In april mag de boom 'gefatsoeneerd' worden. Zijn er afgebroken of ingevroren takken dan kunt u die nu snoeien. Snoei deze takken van de tulpenboom terug tot op levend hout.

Snoeien in juni
Heeft de Liriodendron een lage tak waar u van af wilt? Dit is bij de Liriodendron een zomerklus bij uitstek! Juni is de perfecte maand om dit te doen. Als de lage tak dik is, let er dan op dat u hem zorgvuldig afzaagt, zodat de tak niet afscheurt terwijl u bezig bent. Zaag eerst een flinke snede aan de onderkant van de tak. Doe dat op minstens 10 cm afstand van de stam. Zaag daarna van bovenaf de tak door.
Als dat is gelukt, kunt u de stomp wegzagen, dichter bij de stam. Maar laat de takkraag ongemoeid.
Een takkraag laat zich herkennen aan de tekening van de bast.

Is de kroon van de tulpenboom te zwaar geworden? Dan kunt u besluiten om de kroon te dunnen. Ook dat is een zomerklus. Dunnen komt van pas als er veel dood hout in de kroon zit en het bladerdek daardoor dunner is geworden. Gebruik bij het dunnen dezelfde zaagtechniek als bij het snoeien.

Een Magnolia (Beverboom) moet je liever niet snoeien. Wanneer de struik of boom voldoende vrij staat, ontwikkelt de Beverboom zelf een goede kroon.
Als je toch wilt snoeien, doe dat dan na de bloei (april - mei).
Nooit snoeien in najaar en winter (november - april), dan snoei je de bloemen weg, die in het voorjaar gaan komen