hoe krijg ik onkruid verwijderd uit mijn gazon ?

Mijn gazon grenst langs één kant langs grasvelden van de gemeente en die nemen het niet zo nauw met de paardenbloemen,margrieten enz. Het blijft ieder jaar in toenemende mate. Ik wil geen gig gebruiken.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
2.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
'Onkruid' is een rekbaar begrip. Tegenwoordig wordt er door gemeenten toch echt anders gekeken naar 'onkruid'. Als je echt geen paardebloemen wilt, zul je ze met wortel en al moeten uitgraven.

Het beste antwoord

Onkruid in je gazon is niet een gevolg van het onkruid bij de buren, maar het gevolg van onvoldoende gazon onderhoud.
Een gazon moet je iedere maand bemesten en regelmatig maaien, dan blijft de grasmat gesloten.
Bij minder onderhoud dan nodig, wordt het gras zelf steeds dunner en ontstaan er kale plekjes, juist op die plekjes krijgt onkruid de kans, vooral weegbree, madeliefjes en paardenbloemen.
Margrieten en/ of kamille heb je geen last van.
Neem een lang stevig mes en steek de paardebloemen en de weegbree er uit.
Ze hebben een penwortel, die je onder de grond kan doorsteken.
Madeliefjes groeien heel erg ondiep en kan je er zo uit steken.
Dit groeiseisoen het gazon nog twee keer bemesten en in de winter kalk strooien.
Nooit te kort maaien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Mijn grasveld is ook veel mooier door 2x per week te maaien, om de 5 a 6 weken koemest te strooien en handmatig alle onkruid eruit gehaald te hebben, dus een zeer goed antwoord.
Enkel het "wild" gras krijg ik niet weg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zal ik me toch maar een "hulpje" aanschaffen, want als ik buk, c.q. hurk, lig ik languit en dan sta ik nog niet een, twee, drie recht met mijn 79 jaren. Maar het antwoord vind ik uiteraard goed. Dank hiervoor.
engelinde
4 jaar geleden
Onkruid verspreid zich zeker weten met zaadjes door de lucht,en als je tuin naast een verwaarloosd stuk grond ligt,dan heb je daardoor dubbel zoveel onkruid te verwachten en zeker paardebloemenzaad die pluizige bollen.
Geregeld het gazon nalopen om het onkruid eruit te steken is ook een vereiste.
Bemesten met koekorrels is een aanrader,de hoeveelheid per m2 staat bij de gebruiksaanwijziging.
Wat ook belangrijk is ,dat als het lang droog begint te worden, bewateren en niet zo,n klein beetje,zet er een regenmeter bij en laat het minimaal 20 a 30mm regenen per beurt
en dat 2x per week. Verders ,bij de Welkoop en Boerenbond,hebben ze vloeibaar spul
dat je spuiten moet met een rugspuit of bij een klein oppervlak met de plantenspuit , spul,speciaal voor onkruid in het gazon,ook voor wildgras, Dat is concentraat wat je verdunnen moet 50ml op 5 liter water, staat op het flesje. Spuit savonds bij windstil weer, bij ong 20gr temperatuur
daarna mag er 6 uur lang geen regen vallen.
engelinde
4 jaar geleden
Onkruid verspreid zich zeker weten met zaadjes door de lucht,en als je tuin naast een verwaarloosd stuk grond ligt,dan heb je daardoor dubbel zoveel onkruid te verwachten en zeker paardebloemenzaad die pluizige bollen.
Geregeld het gazon nalopen om het onkruid eruit te steken is ook een vereiste.
Bemesten met koekorrels is een aanrader,de hoeveelheid per m2 staat bij de gebruiksaanwijziging.
Wat ook belangrijk is ,dat als het lang droog begint te worden, bewateren en niet zo,n klein beetje,zet er een regenmeter bij en laat het minimaal 20 a 30mm regenen per beurt
en dat 2x per week. Verders ,bij de Welkoop en Boerenbond,hebben ze vloeibaar spul
dat je spuiten moet met een rugspuit of bij een klein oppervlak met de plantenspuit , spul,speciaal voor onkruid in het gazon,ook voor wildgras, Dat is concentraat wat je verdunnen moet 50ml op 5 liter water, staat op het flesje. Spuit savonds bij windstil weer, bij ong 20gr temperatuur
daarna mag er 6 uur lang geen regen vallen.

Andere antwoorden (1)

Dan zul je het toch handmatig met de schoffel moeten doen. Misschien kun je ook een strook van je gazon afhalen, waar deze grenst aan het openbare groen. Dan de aarde met de onkruid zo veel mogelijk wegscheppen. Vervolgens nieuwe aarde erop gooien.
Vraag ook aan de gemeente of ze hun openbare groen wat meer willen onderhouden.