Wat is er met mijn geraniums aan de hand?

Komt het van de zon,schimmel,want ik zie geen beestjes.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
9.7K

Antwoorden (2)

Plantenziekten zijn in de regel aan bepaalde symptomen herkenbaar: vlekken, rotting, meelsauw en andere. Veel kwalen vertonen echter dezelfde verschijnselen en het is dus van belang de oorzaak op te sporen om naar de juiste remedie te kunnen grijpen.

Kwalijke omstandigheden, te hoge of te lage luchtvochtigheid, te veel voedsel, kunnen mede bepalend zijn, maar de meeste aandoeningen worden toch veroorzaakt door schimmels en bacterien. Bacterien komen de plant binnen via miniatuurwondjes en gaatjes. Eenmaal aangeland vermeerderen zij zich in snel tempo en breken het weefsel af. Allerlei dieren, waaronder veel insecten, aarde, water en stof voeren bacterien met zich mee, die planten aantasten. Als u een zieke plant aanraakt, bestaat er alle kans dat u bacterien overbrengt naar gezonde exemplaren.

Net als bacterien dringen schimmels vaak door wonden of natuurlijke openingen de plant binnen, maar ze kunnen zich ook met geweld toegang verschaffen door stengels en bladeren. Sporen worden meegevoerd door de wind, overgebracht door insecten, mensen, gereedschappen of water. Schimmels vermenigvuldigen zich sneller in een schaduwrijke, vochtige omgeving dan in een warme en droge. Vocht is essentieel voor hun voortplanting. Ze veroorzaken roest, meeldauw, soms ook vlekken en brand.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het ziet eruit als 'bladvlekkenziekte'.
Kan bij bijna alle planten voorkomen en de symptomen zijn;
Schimmels konnen zwarte, bruine, rode, gele of lichte regelmatige of onregelmatige ronde, ovale of door de nerven begrensde vlekken veroorzaken. Bij schimmelaantasting zijn vaak zwarte puntjes (sporenhoopjes) op de vlekken aanwezig en ik meen die te zien als ik jouw foto vergroot.
Door slechte bodemomstandigheden kunnen vooral bij bomen en heesters zoals rozen, rododendron en peren kleine zwartgrijze of purperkleurige vlekjes optreden.
Bij weer andere planten lichtbruine, meestal verdorrende
vlekken of bladranden en dat zie ik ook bij jouw geranium.
Dit soort verschijnselen treedt ook op wanneer planten tijdelijk aan een te hoge temperatuur zijn blootgesteld.
De gevaarlijke periode is in het groeiseizoen.

bestrijding; Bij schimmelaantasting de zieke delen verwijderen en verbranden. Eventueel spuiten met een schimmelbestrijdingsmiddel. Bij overmatige zonneschijn de
planten afschermen.
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja zou best wel kunnen, heb er ook aan gedacht, maar nooit eerder gezien op Geraniums.
+
amc
11 jaar geleden
Ik heb de foto vergroot en toen in mijn 'Readers Digest handboek praktisch tuinieren' vergeleken met afbeeldingen van " herkennen van plagen en ziekten" en bij 'de verkleurde bladeren' en 'bladeren met gaten' kwam er veel voorbij en leek dit nog het meest. Als waardplanten wordt hier aangegeven 'bijna alle planten'.
Ik werd getriggert door de zwarte puntjes die ik meen te zien en de witte vlekken op het blad en de verdorde bruine bladranden en vlekken. Ik vermoed dat de geranium het erg warm geheeft had.
amc
11 jaar geleden
corr; ....warm heeft gehad (^-^).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja het is zeker warm geweest!
Zeg maar heet.
Er zijn plekjes bladgroen weg en dat lijkt veel op een mineerlarfje, sommige plekjes hebben een gaatje in het midden, en ook dat hoort daarbij.
Maar heb nog steeds mijn twijfels, omdat ik het nog nooit zo gezien heb.wat ook best zou kunnen, dat de planten met een vloeibare mest zijn besproeid en het blad daarbij op onder de druppeltjes op het blad, is verbrand.
Maar misschien toch bladvlekkenziekte.
amc
11 jaar geleden
http://www.entocare.nl/plagen_mineervlieg.htm Als je het spoor van de mineervlieg bekijkt, ziet het er echt uit als streepjes. Mineermotten zitten ook altijd op bomen. De kastanje die besmet is met de kastanjemineermot, ziet er midden in de zomer al uit of het het herfst is en buiten de azalea ken ik geen andere planten die door mineermotten bezocht worden en zelfs dat schijnt zelden voor te komen. Beuken, linde, kastanje, coniferen dat zijn de favorieten bij de mineermot, zover ik weet.
Maar er zijn misschien andere soorten waarvan ik het bestaan niet ken. (^-^).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja dat is waar, de bekende ' gangetjes' zie ik niet op de foto van de geranium.
Ik heb wel eens een bladbemester gebruikt, dat verkeerd ging en daar lijkt het ook veel op.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dom, dom , dom, gewoon even bladvlekkenziekte pelargonium's opzoeken op internet en je weet dat dat er wel degelijk een bladvlekkenziekte bestaat in deze panten.
Alleen komt de ziekte hier niet veel voor , alleen bij erg hoge temperaturen, met daarbij veel regen.
Dus heb je helemaal gelijk! ;-)
Zal mijn eigen antwoord weghalen.
amc
11 jaar geleden
Misschien denkt de vraagstelster nu; "Oeps, ik heb óók een bladbemester gebruikt!" Dat kan het dan ook zijn. :P