nemen buitenplanten en grassen ook vocht op via hun blad? dauw bijvoorbeeld?

vraag lijkt mij duidelijk!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
5.4K

Het beste antwoord

Hoewel ik het niet echt zeker weet, denk ik zelf, dat alle planten gedurende de evolutie zich aangepast hebben aan de lokale omstandigheden.
Veel woestijnplanten kunnen alleen maar aan vocht komen door in de ochtend de dauw op te nemen, dus ja die kunnen het.
Maar niet alleen in de woestijn is dan zo, gek genoeg ook in een tropisch oerwoud, heel veel epiphyten, dan zijn planten die in en op bomen groeien, kunnen dat ook, ze hebben weinig of geen echte wordtels meer.
Veel bromelia's nemen via hun bladkoker water op, de Tillandsia, laat zijn blad nat regenen en neemt dit op, hij kan niet anders.
In een klimaat als het onze, lijkt me dat totaal niet nodig, immers hun wortels voldoen uitstekend voor dit doel, dus is het niet nodig gebleken tijdens hun ontwikkeling.
Wel zijn er soorten, die juist te veel water kunnen ' lozen' via het blad.
Toch lijken veel planten na een regenbui te zijn opgeknapt, maar dat is ook het gevolg, dat hun verdamping bij regen stopt en de plant zich alleen daardoor al kan herstellen.
Zo zie je planten die in de avond nog slap hangen, er in de ochtend weer fris bij staan, ook als het niet regent.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee, dit kan echt alleen via de wortelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een groot aantal planten neemt vocht op via de bladeren. Vooral op droge gronden zijn ze afhankelijk van dauw, omdat ze via hun wortels geen vocht toegediend krijgen. Denk maar aan woestijn- en prairieplanten.