Kan een buiten-thermometer kapot vriezen bij extreme vrieskou?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
2.2K

Het beste antwoord

Nee. De vloeistof krimpt bij koude, dus hij neemt steeds minder plaats in, in het glazen buisje.
Als ie te warm wordt, knapt het glazen buisje wel.
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

In theorie zou dat kunnen - áls er érg weinig lucht in 't buisje zat bij de productie (als 't dus al bijna vacuum was). Als de vloeistof dan door koude erg weinig ruimte meer in zou nemen, bestaat de kans dat 't glas implodeert.
In de praktijk is dat niet zo - zulke vreemde thermometers worden niet gebouwd :).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een thermometer doet in zo'n geval wonderen, Buiten wijst de thermometer min vier graden Celsius. Onder extreme weersomstandigheden zijn in ons land gevoelstemperaturen.
Dus nee buiten thermometer zou dan niet kapot vriezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het vriespunt van alcohol ligt meer dan 100 graden C. onder nul en bij mijn weten is het nooit ergens zo koud geworden in de natuur. Kwik stolt bij min 38, maar het zet niet uit zoals water. Kapot vriezen is dus uitgesloten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat kan, als de temperatuur zakt tot 273,15° onder nul, dan knapt die thermometer kapot, maar de kans is niet zo groot dat dat gebeurt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haha, ik denk al wel eerder dan bij 0 graden Kelvin, maar je hebt gelijk.
AWM
14 jaar geleden
Waarom zou die knappen bij die temperatuur?