hoe kan ik op een goedkope manier tijdelijk een stukje aarde bedekken in mijn tuin?

Ik heb een stuk bestrating, daarnaast is deze eruit gehaald destijds om de oude riolering te inspecteren. Volgend jaar wil ik ergens op die plaats een vijver bouwen, maar voorlopig zit ik dus met een stuk on-beplante aarde van ongeveer 2 x 3 m wat er totaal niet netjes uitziet.
Iets "voorlopig" zaaien (bv. gras) wil ik niet omdat dit nadien vaak moeilijk ongedaan gemaakt kan worden. Ik weet nl. nog niet hoe groot de vijver zal zijn en wil de rest goed bestraten volgend jaar.
Plus zie ik het niet zitten om gras te maaien, heb hier ook niet het materiaal voor.
De grond is totaal niet gelijk, dus houten "tegels" zijn geen optie. Het is ook moeilijk om hem snel snel gelijk te maken omdat er dan grote wortels van oude begroeiing moeten verwijderd worden, en dat is een klus voor volgend jaar (nu ontbreekt me hiervoor de tijd wegens nog veel ander werk in huis dat dringend klaar moet).
Ik dacht aan een soort tapijt dat buiten kan liggen, maar heb dit nog nergens gevonden. Iets anders is ook prima, als het maar wat mooi oogt.

11 jaar geleden
in: Tuin
19K

Het beste antwoord

Ideaal is tuin afdekfolie, daar heeft u geen onkruid meer door en moet u niet meer afmaaien.
Misschien kan u ineens vijverfolie gebruiken dat is die later ook bruikbaar voor uw vijver.
Rondom met kampeerhaakjes (haringen) vast prikken of verzwaren met bv klinkers.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
vijverfolie is snel kapot als je het op de grond legt, en een jaar in weer, wind en zon laat liggen (en er eventueel op loopt.
ook de tegels of haringen waarmee je het op zijn plaats houdt beschadigen het zeil ik vind ziel wel een goed idee, maar nu al vijverfolie leggen om straks geen folie te hoeven kopen is geen kostenbesparing
liveisgreat
11 jaar geleden
leuk idee, zo kan ik de folie volgend jaar verder gebruiken voor mijn vijver. alleen jammer dat de haringen er niet in zullen kunnen zwemmen :-).
bedankt voor de tip.

Andere antwoorden (14)

Losse bakstenen in een bijpassende kleur of kleuren erop plaatsen. Dat kan in diverse patronen.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hoop werk en duur, voor tijdelijk
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Duur hoeft niet: er worden elke zaterdag containers vol weggegooid op de gemeentelijke stortplaats. Veel werk hoeft ook niet: het hoeft niet heel netjes, al groeit er dan waarschijnlijk meer onkruid tussen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
de grond is nu nog erg ongelijk,met boomwortels er nog in.
dan kan je beter tegels nemen dan bakstenen. bij ons op de stort betaal je per kilo wat je inlevert. er zijn dus weinig mensen die stenen en tegels inleveren
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Eventueel een stukje 2e hands op marktplaats zoeken.
Niet eens veel goedkoper, maar waarschijnlijk valt het iets minder op dan dit nieuwe kunstgras.
liveisgreat
11 jaar geleden
Is kunstgras soepel genoeg om op ongelijke grond te leggen?
anneliez
11 jaar geleden
ik denk dat je het in verschillende kwaliteiten hebt, dus gewoon even bekijken hier en daar
is een laagje grint geen idee?
dat hark je volgend jaar met niet al te veel moeite weer weg.
Rieneke1
11 jaar geleden
liveisgreat
11 jaar geleden
heb ik ook al even overwogen, maar volgens mijn vriend moet ik voor zo een stuk 1000 kg bestellen...
en dat is toch wel erg veel vind ik.
Of kan het met minder? Hoeveel cm. moet er ongeveer op om op iets te lijken?
Rieneke1
11 jaar geleden
als je googled op gratis grind, dan zie je dat je het her en der gratis op kan halen.
en het is maar voor even, dus zo spaarzaam mogelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Grind gemakkelijk weg harken?
Niet als er geen worteldoek onder ligt. Het vermengt snel met de onderlaag.
Als je uit gaat van 5 cm en 6m2, dan komt het op:
0.05 * 6 = 0,3 m3 * 1600 kg = 480kg grind.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zou wat boomschors inderdaad neer leggen, daar op een mooie chinese lamp of watervalletje neerzetten
Mooie blikvanger en kun je volgend jaar wel ergens anders neerzetten. ook een optie is chinese potten met bamboe op het boomschors zetten.en volgend jaar verplaatsen.
Mooie chinese potten betaalbaar vind je bij tuincentrum Oosteinde .....zie link..http://www.deoosteinde.nl/potterie
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedoelde tuincentrum het Oosten met de chinese potten
heb ze daar zelf ook gekocht , veel assortiment en niet duur,http://www.tuincentrumhetoosten.nl/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gaat hier over grind jopie1946, je moet een antwoord lager zijn. ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
niet aan grind beginnen
dat krijg je nooit meer weg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Idd, in elk geval géén grind doen!
Boomschors.
Dat vangt de oneffenheden goed op en kan volgend jaar vast wel ergens de tuin in als bodembedekker.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
liveisgreat
11 jaar geleden
hoeveel moet ik hebben om zo een stuk te bedekken? met boomschors heb ik totaal geen ervaring...(en mn vriend ook niet)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat ligt er eraan hoe vlak het is.
10 cm is zeker genoeg, maar omdat het maar een jaar hoeft te liggen kan het ook wel wat minder. 5 cm zal iets te weinig zijn, dan komt er wel onkruid doorheen. Uitgaande van 10 cm en 6m2:
0,6 m3 ofwel 600 liter
Dat lijkt veel maar het is licht materiaal.
Even op marktplaats kijken of je het bij je in de buurt goedkoop kan krijgen.
koop een paar zandbakken en vul deze met potgrond, daar kun je dan leuke plantjes inzetten, de zandbakken kun je volgend jaar weggeven en de plantjes in andere potten overplanten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wat ik vaak gedaan heb, is bedekken met karton. Wel heel ruim doen, zodat er geen lichtkier is. Dus goed overlappen. Het karton kan je afdekken met bijv stro (een baal halen of anders bij de dierenwinkel iets halen.Iets anders kan ook. Staat vrij natuurlijk. J

e kunt overwegen er een makkelijk verwijderbare plant op te laten groeien. (bosaardbei geeft ook nog lekkere vruchten en zo benut je het stro ook nog.
Bedekt vrij snel de grond. Hondsdraf draaft ook, zenegroen, havikskruid etc. VOlgend jaar kan je ze dan elders in je tuin kwijt als bodembedekker.

En ondertussen is de grond onder het karton dankbaar: bodembacterien, wormen erc gaan aan het werk voor je, dikke kans dat de grond er prachtig onderuit komt en klaar is voor verder gebruik. Grote lappen karton krijg je bij een fietsen of witgoedwinkel, bouwmarkt etc. Even bellen en ze houden wel wat apart. Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
helemaal mee eens.
de grond knapt er enorm van op. als je het na ene jaar weghaalt (voor zover nog niet verteerd) dan is de grond rul geworden van al het gewriemel dat de wormen en andere dieren voor je hebben gedaan. krijg je die wortels ook makkelijker weg volgend jaar.
plastic werkt ook (en een paar bloempotten erop voor het zicht)
Het simpelste om dit probleem op te lossen is bij een plaatselijke boerenbond een stuk zwarte plastic gaan halen dat de juiste afmeting heeft. Leg dit op de plek en leg er enkele oude stenen of trottoirtegels op om het op zijn plaats te houden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wil je het netjes en makkelijk doen, koop dan een stuk worteldoek en dek de grond hiermee af.
Strooi er gemalen boomschors overheen.
Normaal doe je dat 10 cm. dik, maar met het worteldoek er onder en maar voor korte tijd, is 5 cm. voldoende.
Ga je aan de vijver beginnen, trek dan de rand van het worteldoek omhoog en je kunt de boomschors nu makkelijk opscheppen en gaat er niets verloren.
Altijd weer te gebruiken in de tuin, op een pad, of rondom je nieuwe vijver.

Op de foto, paadje van gemalen boomschors, langs een border.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja hoor jij weet het gelukkig wel weer !!! LOL ik kon er niet op komen! maar het heet dus 'worteldoek' ,dank!
Cacaodoppen of houtsnippers.

Goedkoop en duurzaam!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik persoonlijk zou een aantal zakjes met gemengde wilde bloemen zaadjes kopen en die over het hele vlak strooien. Je hebt dan de gehele zomer iig geen onderhoud en ik vind dat erg mooi, maar iets mooi vinden is persoonlijk natuurlijk....
Mijn tweede keus zou zijn:
Er wortelden op leggen met daarover houtsnippers , die kun je bij de gemeente kopen.

Toegevoegd na 8 minuten:
En de wilde bloementuin is ook een mooie aanvulling, als je het mooi vind natuurlijk, op de vijver die er later komt. Het filmpje is voor de liefhebbers....

http://www.youtube.com/watch?v=tua7PdnYsuM&feature=youtube_gdata_player
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een paar mogelijkheden:
-zaai bloemen
-schors leggen
-kiezels (best iets grotere als je ze simpel wilt wegkrijgen)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
een stuk afdekzeil, of oude deken, grote (blauwe)plasticzak openknippen en eventueel langer maken en vastzetten met ducktape.

randen wegmoffelen onder de randen van het onbeplante stuk en hier kleikorrels op gooien. (hydrocultuurkorrels)
deze korrels is niet de voordeligste oplossing maar je kan deze later in je vijver gebruiken als (onderdeel) van je bodemsubstraat.

in het plastic kan je gaatjes prikken voor de drain als het lager gelegen is.

eventueel kan je er potten opzetten met planten of er op een andere manier een decoratief hoekje van maken. (voerderhuisje, houten kratjes en ouwe pannetjes vullen, kruidenpot, oud -tuin-stoeljes, oppottafeltje, ton/speciekuip,zinken teil met waterplanten als voorproefje, etc etc)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Worteldoek,...... erg goedkoop ziet er iets natuurlijk uit (lijkt of je met je tuin bezig bent).....En er komt geen onkruid doorheen.

Toegevoegd na 25 minuten:
Als ik het goed heb... ben je dan voor c/a €5,- klaar, Word per 2 meter breed per strekkende meter volgens mij voor c/a €1,50 per meter afgeknipt.
Plaatje bij antwoord
11 jaar geleden
Ik neem zelf altijd voor een stuk grond tussen het gras en de voorgevel een brede strook cacaodoppen en om er te lopen liggen er een paar leistenen tussen. Ideaal!!!
Cacaodoppen ruiken lekker, vooral als je ze natgepoten hebt en dat moet je wel in het begin omdat ze anders wegwaaien. Je hoeft ze ook niet op te ruimen omdat het na verloop van tijd vanzelf composteert. Hierdoor groeit ook geen onkruid als de laag dik genoeg is. Onkruit groeit alleen als het een sprankje licht ziet.
amc
11 jaar geleden
liveisgreat
11 jaar geleden
ik weet écht niet hoe cacaodoppen eruit zien.... nog nooit ergens zien liggen....
Maar klinkt super.
amc
11 jaar geleden
Het zijn kastanje rode doppen van cacaobonen. Althans als ze nat zijn. Droog zijn ze lichter van kleur.Ze zitten in het tuincentrum in grote balen en wegen heel licht.
Hier op het filmpje zijn ze te zien;
http://www.youtube.com/watch?v=Olwl7gq3AQU