Moet je wortels van een boom wegfrezen of kan je die ook laten zitten?

We hebben 3 bomen in onze tuin die eruit moeten, nu scheelt het zoveel in prijs of je de wortel eruit haalt of laat zitten. Dus kan je de wortels laten zitten en er dan overheen tegelen of gras overheen zaaien?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
5.2K

Antwoorden (3)

Gras erover zaaien is geen probleem, dan kun je de wortels laten zitten. Maar tegelen zou ik niet doen. Op de plaats waar de wortels zitten, blijven de tegels liggen terwijl de rest eromheen gaat verzakken. Dan krijg je een terras dat eruit ziet als een fietspad waar bomen langs staan.

Ik weet niet wat het extra kost, maar het mooiste blijft toch om de boel weg te frezen.
11 jaar geleden
Indien er nog een stronk is en je deze niet onmiddellijk uit de weg wil, of als hij niet direct in de weg staat kan je er met een boor gaten in boren of met een kettingzaag sleuven.
Zo blijft het water erin staan en zal hij sneller verrotten, let wel dit kan een aantal jaren duren.
Je kan natuurlijk het proces versnellen door 'RoundUp' onverdund in de geboorde gaten te gieten. Of als je het wat goedkoper en minder milieuvriendelijk wilt helpt diesel of stookolie ook.

Je kan hem ook inderdaad laten wegfrezen. Dit is natuurlijk veel sneller, maar kost wel wat natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je de wortels laat zitten en je zaait gras , dan is er veel kans dat u na enkele jaren paddestoelen gaan uitkomen .