in de grond, maar er zitten een paar haken en ogen aan het telen/verbouwen van peulvruchten als de tuinboon.

meer info kan je vinden op de onderstaande site, of uiteraard via google als Ed de plaatselijke GV tuinman geen advies komt geven hier. :)

(Eddepet!!!! waar zjit gij?!)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je haalt een zakje tuinbonenzaad en wacht tot begin maart-eind april voordat je ze in de grond stopt, op een diepte van zo'n 5 centimeter.

http://www.tuinkrant.com/plantengids/groenten/30380.htm
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tuinbonen kweken is nogal lastig.
Je kunt ze voorzaaien in een kasje in februari.
Of in maart ter plaatse.
Voor het zaaien de grond goed bewerken, voeg zeewierkalk toe en een goede organische mest b.v. culterra.
Houdt nu de grond zonodig vochtig.
Is het nog koud in maart, dan blijven de zaden gewoon onder de grond en lopen niet uit.
Maar zodra het minstens 10 graden boven nul is, barst de grond open en komen de bonen boven.
Een tuinboon houdt van slecht weer met regelmatig regen, heeft een hekel aan warm zonnig weer.
Maar daar kan je niets aan doen.
Maar toch is dit van belang!
Als je erg vroeg zaait, dan is de kans op koud/ koel en nat weer het grootste.
Zaai je later, dan is die kans veel kleiner.
Een tuinboon moet eerst onder de grond een sterk wortelgestel krijgen, dat krijgt hij door vroeg te zaaien.
Zaai je te laat, dan gaat hij met nog weinig wortels al flink de lucht in en krijg je zwakke planten met weinig peulen er aan.
Plus een erg grote kans op zwarte bonenluis.

Zaai je vroeg en groeien de planten goed, geef ze dan nog een keer extra mest, haal de toppen er uit als de eerste bonen er aan komen, dan heb je ook minder last van luizen.

Tuinbonen met witte bloemen, geven witte boontjes.
Tuinbonen met zwart in de bloemen, geven bruine boontjes die iets anders smaken( lekkerder)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ivana
11 jaar geleden
Ed, welke plant moet je tussen de tuinbonen zaaien om luizen te voorkomen? Was dat niet dille? Er was iets, maar het is me ontschoten.
Misschien kan je het nog even aanvullen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ivana De oorzaak van zwartebonenluis in de tuinbonen, wordt veroorzaakt door een groeistoornis van de plant zelf, bijna altijd als er na een koude en natte periode, een aantal dagen komt met droog zonnig en warm weer, krijg je na 4 a 5 dagen luis in de toppen van de planten.
Bijna altijd moet er om die tijd al getopt worden en haal de de luizen met top en al weg.
Het is dus zaak dat de bonen altijd voldoende mest hebben en nooit uitdrogen.
De tuinbonen vormen een zeer dicht gewas, waar geen dille tussen kan groeien.
De dille komt trouwens te laat, tuinbonen beginnen al in maart te groeien, dille veel later.
Dus met zeer voedzame en vochtige grond, optijd toppen, voorkom je de meeste luis.
Ivana
11 jaar geleden
Bedankt Ed.