zijn mijn zonnebloemen nog levens vatbaar?

Door de langdurige en aanhoudende regenbuien van de af gelopen dagen, zijn mijn zonnebloemen op mijn balcon helemaal verpieterd. Ik vraag mij af, zijn ze verdronken/dood of zijn ze nog te redden. Zie plaatje, eerlijk gezegd zijn ze nu nog meer verpieterd!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
5.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik voel me ook verpieteren met dit weer...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
:-((

Het beste antwoord

het heeft niets te maken met de regen en het slechte weer, ze zijn gewoon uitgebloeid.
Als je de oude bloemen er uit haald, komen er misschien nog nieuwe bloemen aan, maar niet alle soorten zonnebloemen doen dit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet dat u deskundig bent...maar dit komt echt door de regen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op je foto zie ik dat je er al twee bloemen uitgeknipt hebt en er nog een uitgebloeide in zit, de bloemen die je nu ziet, zijn al de zijknoppen van de planten.
Het blad ziet er heel erg gezond en groen uit, je geeft dus optijd mest.
Mogelijk heb je wel gelijk, dat de regen er invloed op heeft, want je ziet de lelijke bloemblaadjes, vooral aan de bovenkant zitten.
Ik kan niet goed zien, in hoe ver deze al uitgebloeid zijn.
De eigenlijk bloem is het bruine midden, die begint vanaf de rand te bloeien en gaat daarna langzaam naar het midden toe, eenmaal in het midden gekomen, raakt de bloem uitgebloeid en zullen de gele bloemblaadjes verdorren, hierna gaan de zaden zich verder ontwikkelen.
Pluk de gele bloemblaadjes er af dan zien ze er nog best wel leuk uit, laat je ze verder staan, dan komen de koolmezen wel de zaadjes halen, toch ook wel leuk!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja dat is helemaal waar!. En er zijn idd veel koolmeesjes hier in A'dam. Ze eten ook graag vd vetbollen. Bedankt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik dacht ook dat je bij zonnebloemen altijd de bloem moest laten zitten, juist vanwege het zaad.
wist niet eens dat ze ook zijknoppen kunnen maken overigens heb ik de troostprijs bij de zonnebloemwedstrijd: mijn zonnebloem is 20 cm hoog!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
20 cm!!!!!
loop je er de hele dag overheen soms??
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het zijn van die gevuldbloemige. zo aaibaar!
volgens het zakje zouden ze 50 cm hoog worden.
eentje haalt dat, de andere zijn kleiner.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ah ,die ukkies.
Zien er zo lief en schattig uit.
Het zijn bijna speelgoedbloemetjes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://www.mijnalbum.nl/Foto-PU7EKQWR-D.jpg wel zo'n 15 cm doorsnee
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wauw! Wat een knuffeldie......plantje!
Echt supermooi!
Aai, aai.....................
Zoooooo zacht.........................

Andere antwoorden (2)

zoals het er voor mij uitziet, hebben ze meer water verdampt dan ze hebben opgenomen waardoor de koppen zijn verdroogd, en zijn gaan hangen, alles waar botrytis, schimmel, inzit moet eraf, misschien komen er nieuwe bloemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank, ik zal de besmette delen er af halen.
Je zegt dat ze op je balkon staan dus neem ik aan dat ze in bloembakken staan. Is het mogelijk dat de bakken geen gaatjes onderin hebben, of dat de gaatjes dichtgeslibt zijn, zodat de planten eigenlijk staan te verdrinken doordat het regenwater niet weg kan?
Dat zou een goede reden zijn waarom ze zo zijn gaan hangen als treurwilgjes...
Als het zo is, is het te proberen om ze voorzichtig uit de bakken te halen met een redelijke kluit aarde, ervoor te zorgen dat het regenwater weg kan door gaten te maken in de bakken met daarboven op een aantal bolle scherven (van bijvoorbeeld een oude bloempot) zodat de gaten onderin niet weer dicht kunnen slibben. Dan de bloemen weer in de bloembakken poten terwijl je de pot met nieuwe droge aarde opvult.
Misschien is er dan nog redding mogelijk.
Succes.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee er is genoeg drainage en ze zijn ook niet verstopt!
Zoals in het nieuws werd vermeld, "in amsterdam" viel het meeste regen. Bedankt voor je tip en reactie!