aardbeiplant heeft kleine vruchten, waardoor komt dit?

heb een aardbeiplant van ah
bemest elke week
toch blijven de vruchten klein

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
13.1K

Het beste antwoord

Aarbeien houden van warmte en licht, maar het is de laatste tijd niet erg warm en zonnig geweest. Daardoor blijven de vruchten kleiner.
In mijn tuin hebben veel fruitplanten er last van.
bamibal
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Misschien zijn het bosaardbeitjes, die zijn kleiner.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als aardbeiplanten beginnen te bloeien, zijn dat een soort trosjes bloemen.
Aleen de eerste bloemetjes aan die trosjes geven grote aardbeien.
De bloemetjes er na, geven aanzienlijk kleinere aardbeien, daar kan je niets aan doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het kan een aantal oorzaken hebben dat de aardbeien (te) klein zijn.
Aardbeien worden groot door wateropname.
Verder is een temperatuur van 20+ graden nodig. We hebben wel veel water gehad, maar de temperatuur is erg laag.
Aardbeien moeten op een zonnige plaats staan, dan krijg je grote, zoete vruchten. En daar hebben we te weinig van gehad.
Je geeft aan dat je een aardbeienplant in pot hebt gekocht, aardbeien hebben lange wortels die breed uitgroeien. Een pot is dan al snel te klein. Verpotten in een grote pot of in de volle grond zetten is een oplossing.
Je kunt een ras gekocht hebben dat kleinere aardbeien geeft dan de aardbeien die je in de winkel koopt. Kleine aardbeien zijn vaak wel zoeter.
Je kunt de verkeerde mest geven en/of te veel mest. Als je mest geeft dan stimuleer je de bladgroei. Wanneer een aardbeiplant meer blad gaat aanmaken doordat er heel veel voeding is, kan de plant geen grote vruchten produceren. Beter is om koemestkorrels te geven in de herfst en in het voorjaar te verpotten.
Het kan zijn dat je een oudere plant hebt, die geven kleinere aardbeien.De aardbei geeft de meeste vruchten in het tweede jaar, maar je kunt gerust de plant overhouden. Van de uitlopers (en die ga je overvloedig krijgen met zoveel mest!) kun je gemakkelijk zelf aardbeiplanten halen. Doe dit in augustus, de uitlopers met worteltjes er aan poot je dan in ruime potten. Het jaar daarna heb je aardbeien.