Zijn fruitvliegjes slecht voor je planten?

Buiten zitten ze in mijn Tijm. De laatste tijd ziet de plant er wat slechter uit. Als ik er aan kom stijgt er een wolk fruitvliegen op. Slecht voor de plant?

Toegevoegd na 13 minuten:
Kan de plant er tegen als ik er een wolkje insectenspray op doe?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
1.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wat typisch, nooit gezien, maar het lijkt me niet okee voor de plant. Misschien is het luis wat in de plant zit en dat daar de vliegjes weer op af komen.
Amadea
11 jaar geleden
Weet je wel zeker dat het fruitvliegjes zijn? Die komen alleen op de geur van rottend fruit af. Vermoedelijk is het een andere soort kleine vliegjes...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het lijken me fruitvliegjes. Ze zijn piepklein, als stofjes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
of er is een rotte pruim tussen de tijm gevallen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, pruimen alleen binnenshuis.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als bij mijn buren de pruimen van de boom vielen, zat de hele tuin 1 week lang vol wespen en fruitvliegjes. vandaar.

Het beste antwoord

Ga je die tijm nog op eten denk je?? als je er insectenspray op spuit??

zijn het wel fruitvliegjes?? of zijn ze wit???

mijn eigen ervaring met planten is, dat als ze te ziek zijn, of teveel beestjes aantrekken, je beter de plant helemaal kunt weg doen, dan staat ie niet op de juiste plek, of hij is gewoon ziek. dan kun je wel gaan lopen klooien met allerlei spulletjes, maar dan zou ik het natuurlijk houden.. zoals brandnetelsoep.. op zoeken op internet, natuurlijke remedies tegen insecten en ongedierte ;)))) Vooral als je er nog van wilt eten.>!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, ik eet hem niet, ik heb hem voor het leuk. Ik heb hem nu in de wind gehangen, kijken of het helpt. En ze zijn zwart.

Andere antwoorden (1)

Zoals jij het beschrijft zijn het helemaal geen fruitvliegjes maar witte vlieg. ( zijn net zo klein)
Bij een aanraking van de plant vliegen ze in een wolk weg en komen daarna langzaam weer terug.
Er is dus iets aan de hand met je Tijm, er moet een oorzaak zijn waarom de plant er slecht ging uit zien, pas daarna komt er de witte vlieg in en wordt het nog slechter.
Ze zuigen het sap uit de plant, vooral de larfjes van de witte vlieg doen dat.
Geef de plant maar eens vloeibare mest 1 x per week, hierdoor kan de plant sterker worden en gaat de witte vlieg vanzelf wel weg.
Mogelijk is de plant te oud en daarom zwak.
Dan zal je aan een nieuw Tijm moeten, wel in de volle zon, op een warme, droge plaats.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Kijk! Zoiets dacht ik al dat aan de hand moest zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, ze zijn niet wit, ze zijn zwart. Ik zie ze zitten op de witte muur waar ze landen. Mest krijgt de plant, en oud is hij niet. Ik heb hem nu aan de voorkant buiten gehangen, daar waait het goed, misschien dat dat helpt!