Waarom hebben mijn geraniums zoveel blad en zo weinig bloemen?

2 of 3 geranium in een bloemenbak , 1x per maand extra plantenvoeding. Prima op kleur maar kleine bloemen en vereselijk veel blad. Ik haal elke dag de uitgebloeide bloemen eruit. Blad heeft gezonde kleur. Wat doe ik fout?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
10.9K

Het beste antwoord

je doet niets fout, de geranium's hebben zon nodig en liefst aan de droge kant.
Helaas in deze regenzomer, maken ze meer blad dan bloem.
Als het weer omslaat naar echt zomer, ze aan de droge kant laten, dan gaat de groei er uit en komen er meer bloemen.
Mogelijk dat het blad slap gaat hengen, omdat de plant even moet wennen aan minder water( regen)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hey eddepet. hier een update van de geraniums hier. heb ze (tegen advies in) overgehouden. (had hier een vraag over gesteld)
waren erg sprieterig, welke eraf waaiden hier op 3 hoog.
ze zijn een hele tijd enkel maar groen geweest en aan de groei geslagen. nu zijn het schitterende volle en compacte planten (zo krijg ik ze niet op de markt of tuincentrum) en ze bloeien volop met mooie dikke knoppen, maar pas sinds een week of 2.
blijkbaar kunnen ze de schade/achterstand inhalen want de knoppen blijven komen. zon is hier niet zoveel te zien, en drooghouden is erg lastig. wellicht dat een goede drain de vraagsteller kan helpen? (flinke gaten onderin de bak, al dan niet met een stukje worteldoek en wat hydrokorrels voor er een laag aarde ingaat) hoop gebrabbel van me, maar wel een +je ;-))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Compliment he, voor je doorzetting!
Voor de meeste mensen is dit niet weggelegd.
Maar je hebt nu gezien, dat het maanden duurt voordat ze eindelijk gaan bloeien.
Had je ze bloeiend gekocht, dan had je er al maanden bloemen aan gehad.
Nu ben je begonnen met sprietjes van planten.
Je hebt zeker geen regen op je planten?
Daar houden geraniums ook niet van ( zijn net mensen).
Wel heel erg leuk dat je alsnog dit goede resultaat hebt! In een gewone plantbak kan je eigenlijk geen drainage onder in doen, veel van die bakken zijn te ondiep.

Andere antwoorden (2)

waarschijnlijk geef je plantenvoeding waar niet de juiste verhouding voedingsstoffen inzit.
probeer eens voeding spediaal voor bloeiende planten.
ik zou trouwens in deze tijd van het jaar wekelijks voeding geven.
succes!
Rieneke1
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
had het ook met mijn geraniums.... ze stonden in de groeimodus en pas hierna in de bloei modus. snap het minnetje dus niet, want het kan idd aan de voeding liggen.
(geef zelf geen voeding als het niet in de bloei gaat zitten, maar bouw dit langzaam op als ze knop gaan vormen zodat het niet in de groei gaat zitten) hier bloeien ze overigens pas een paar weken, want heb ze zowaar over kunnen houden. supervol en compact(dankzij de groeimodus) maar ook zeker 1 en al bloem uit moeie dikke en volle knoppen. (c) plus
Ik heb ooit gehoord dat geraniums niet teveel potruimte moeten hebben, dan groeien ze meer op wortel dan op bloem. Dus misschien meer proppen