Hoe is te voorkomen dat muizen mee-eten met vogelvoer?

Heb een vogelhuisje aan de muur hangen (op het balkon van een flat op 5 hoog). Daaronder hangt een koolmeeskorf waarin ik mezenbollen heb.
Nu kom ik er net achter dat er muizen van zaten te eten en die kunnen er dus gewoon bij komen. (Vandaar het geritsel op het balkon 's nachts).

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
19.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb gelezen dat muizen een hekel zouden hebben aan munt.
Ik heb het nog niet uitgeprobeerd bij mijn vogels.
Maar baat het niet dan schaad het niet, dus proberen kan altijd.
En de vogels zien waarschijnlijk alleen maar een groen plantje, dus die gaan er niet voor weg.
Muizen ruiken natuurlijk veel beter.
Rieneke1
11 jaar geleden
ik voer ook vogels, en heb ook muizen op mijn balkon (en katten, en veel munt).
waarom zou je je er aan storen?
ze hebben geen noodzaak om naar binnen te komen, en ik mag graag naar ze kijken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
kijk eens bij mensen die konijnen of vogels houden in de schuur/ volière. altijd heel veel muizen

Antwoorden (4)

wat mij, destijds wonend op 1hoog en me de pieten geschrokken van een paar veldmuisjes :) hielp, was een paar katten in huis nemen: nooit meer last gehad van wat voor muizen dan ook... een echte aanrader !

Toegevoegd na 1 minuut:
aanvullig: muizen ontwijken je huis als ze eenmaal weten dat je katten hebt. ideaal...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je zult het voerhuisje vrij moeten ophangen of op een gladde paal zetten, zodat ze er niet bijkunnen. Als de vogels veel morsen komen de muizen daar ook op af. Dat kun je die vogels moeilijk afleren natuurlijk, maar met bijvoorbeeld vetbollen heb je dat veel minder dan met los voer.

Vraagje: voer je de vogeltjes nog steeds bij midden in de zomer? Op die manier leren de jonge mezen mogelijk onvoldoende om hun kostje op te scharrelen, en daar help je ze niet echt mee. Vetbollen zijn ook vrij eenzijdig voedsel voor jonge vogeltjes. Zij hebben vooral veel eiwit nodig, waar o.a. insecten rijk aan zijn.
11 jaar geleden
Het beste is om op de grond onder uw kastje een bakje te zetten met muizen gif erin. Wel afgesloten langs boven zodat de vogeltjes er niet in kunnen.
Ook dieren nemen de makkelijkste weg en zo kan u ook nog eens van die muizen af geraken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Muizen komen lopend en vogels komen vliegend. Je moet er dus voor zorgen dat je de kooi zo ophangt dat deze alleen vliegend te bereiken is en niet lopend bijv. via een touw. Hang de kooi bijv. op met een staaldraad waar een muis niet zich aan vast kan houden en het probleem is opgelost.