Wie heeft de taxuskever met succes bestreden en waarmee was dat?

Mijn hele hederahaag van 16 meter zit aan de voorkant én aan de achterkant helemaal vol met gaten in de bladeren, omdat deze zijn aangevreten door de taxuskever. Ik heb gister gespoten met Pyrethrum, maar ik lees veel op internet dat mensen het niet vinden helpen. Aaltjes zijn voor de larven, maar ik heb nu juist last van de kevers. Ik heb er zojuist al over de 100 uitgeplukt, maar ik kan moeilijk elke avond in het donker met een lamp gaan plukken. Wie heeft die kever met succes bestreden en waarmee was dat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
1.3K

Het beste antwoord

Ik heb iets gevondern over een kwekerij die er iets tegen heeft:

In samenwerking met Bayer Cropscience heeft Composteringsbedrijf van Iersel een produkt ontwikkeld bestaande uit een compost waarin een unieke schimmel is geënt die ziekteverwekkend is voor onde andere lapsnuitkevers. Alle stadia van de inheemse en uitheemse taxuskever, de eitjes,de larve en de poppen worden bij aanraking door deze schimmel geïnfecteerd, waarna ze zullen sterven. Op kwekerijen is meerdere jaren deze methode getest en de resultaten zijn zeer positief.
Behalve dat compost voeding brengt voor de planten en de bodembiologie stimuleert, waardoor planten gezonder en meer weerbaar worden tegen plantenziektes, bestrijdt deze dus nu ook alle stadia van de lapsnuitkevers.
Het afstrooien van de gehele tuin met een laag van 2 cm is al voldoende. 1 maal per jaar herhalen van deze behandeling is voldoende om een bestaande plaag te bestrijden en een nieuwe plaag te voorkomen.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op een tuin van 100 m2 kale grond, heb je dan toch nog 2000 l. nodig of wel 25 kruiwagens vol.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Ja dat dan weer wel. Maar het is niet onmogelijk.

Andere antwoorden (1)

Lijkt mij verstandig als je eerst de larven aanpakt met Aaltjes.
De volwassen kevers kunnen het beste gevangen worden door onder de taxushaag planken te leggen en die s ochtends vroeg om te draaien. De kevers zitten onder de planken en kunnen gemakkelijk worden opgeraapt. Het is eentijdrovend en niet voor 100% succesvol.
Als je kiest voor een biologische bestrijding dan geeft Koppert de uitkomst. Deze middelen zijn te verkrijgen bij een vestiging Ranzijn of Horticoop bij jouw in de buurt.