Hoe voorkom ik luis in de fuchsia's?

Ik ben dol op fuchsia's en elk jaar probeer ik het opnieuw met nieuwe fuchsia's in m'n balkonbakken. En elk jaar weer: LUIS !

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
7.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zijn ze trouwens uit stek?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, gewoon gekocht in een potje. Maar ik weet zeker dat ze geen luis hadden toen ik de kocht.
Pieter2011
11 jaar geleden
Wat een bloemist mij ooit adviseerde: meteen besproeien nadat je de planten buiten in een bak hebt gezet. En dat nog een keertje herhalen. Zo krijgt de luis geen kans...

Het beste antwoord

Overal waar luis in zit,spuiten met groene zeep en spiritus,meng dit half om half met water,spuiten met een planten spuit,en binnen no time is de luis verdwenen.
Suc6
burgos
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat minnetje snap ik niet hoor, niet van mij! En juist daarom, én om het simpele, precieze antwoord op mijn vraag: beste antwoord. Dank!

Andere antwoorden (7)

Er zijn planten sticks verkrijgbaar bij de plantenwinkel die kun je in de grond steken.

Toegevoegd na 9 minuten:
Het heet pokon
11 jaar geleden
zie de link daar worden de verschillende opties opgesomd.
voor huis tuin en keuken gebruik denk ik dat spuiten het handigst is, tenzij je lieveheersbeestjes wilt kweken.

En behalve met de genoemde middelen werkt een sopje (mengsel van wat afwasmiddel en een paar druppels spiritus ) ook heel goed, gewoon 1x per week herhalen dan kunnen de eitjes die uitkomen niet opgroeien,
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
.........en een paar druppels afwasmiddel of groene zeep.......
Zet er wat lieveheers beestjes in, deze eten de luizen graag op...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mijn vader zei:> een kwart pakje tabak met water vermengen en een heel klein beetje zeep. want de zeep zorg ervoor dat het eventuele waslaagje(beschermlaagje) beschadigd en de nicotine in de tabak zal er een einde aan maken. dat watermengsel in een waterspuit doen en de plant daarmee bespuiten
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
brandnetel afkooksel overgieten, een zeer milieuvriendelijk en vooral goedkoop product.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Fuchsia's hebben veel voeding en constant voldoende water nodig.
Als bij een korte tijd van te weinig voedsel of water, komt er luis in de Fuchsia.
Slechts een warme dag met veel verdamping en even te weinig water, kan de reden zijn van luis.
Ook te kleine potten, of de gewone maar te kleine, balkon bakken, kunnen een oorzaak zijn.
Plant daarom fuchsia's in ruime balkonbakken en geef zeer regelmatig vloeibare mest in het gietwater.
Haal de oude bloemen en vruchtjes er constant uit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rieneke1
11 jaar geleden
voorkomen is beter dan genezen, +
Wij sluiten ons aan bij het antwoord van eddijst, het 'ecologisch tuinieren' principe: staat een plant in zijn natuurlijke (of nagebootste) omgeving, dan voelt hij zich goed en schiet hij niet in de stress. Bij tekorten slaan ziektes en plagen toe. Logisch, zo werkt het bij ons immers ook, toch?

Met als toevoeging dat Petunia's op de tocht ook vaak sneller last krijgen van bladluis. En dat is zeer waarschijnlijk op je balkon dus!

Wil je van de vieze beestjes af?
http://www.tuinieren.nl/a/onderhoud/ziekten-en-plagen/bladluis