Zijn mijn rozen nog te redden?

Ik heb mijn rozen in het afgelopen najaar verhuisd naar een andere border. Ik heb ze dit jaar net zo behandeld en gesnoeid als op hun vorige plek, maar ze zijn heel ieletjes met heel weinig bloemen. De rozen die er aan komen vallen al voor het opengaan af of komen helemaal niet uit. De enige roos die nog in de oude border staat die bloeit als een tierelier.
Nu ben ik er dus inmiddels achter dat rozen het niet goed doen op een plek waar al eerder rozen hebben gestaan, en het blijkt nu dat er in deze border inderdaad zo'n 8 jaar geleden ook rozen hebben gestaan.
Zijn mijn rozen nu nog te redden, en wat kan ik dan het beste doen? Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin

Antwoorden (2)

In de grond leven miljoenen aaltjes, dat zij zeer kleine zeg maar wormpjes.
Grond waar rozen hebben gestaan zitten extra vol met deze aaltjes, dus de kans is erg groot, dat je rozen aaltjesziek zijn.

Tevens hebben rozen heel erg veel voeding nodig, zeker op een nieuw plek.
Ze moeten behalve nieuwe takken en bloemen maken, ook een vrijwel nieuw wortelsysteem.
Dat kost de roos erg veel energie ( voedsel)
Geef de rozen nu vloeibare mest, opgelost in water en giet dit overvloedig bij de rozen.
Over enkele weken rozenmest en in de winter kalk liefst zeealgekalk ( kan in de zomer ook! )
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een vloeibare mest voor b.v. balkon en kuipplanten is prima.
lukt het niet , dan is het aaltjesziek.
die rozen hebben ook tijd nodig om aan de nieuwe plek te wennen.
Geef ze rozenmest en nog een jaar de kans te laten zien wat ze waard zijn.