bosmaaier (tweetakt, benzine) start niet. De bougie vonkt wel. Ik heb al geprobeerd: met en zonder choke, gas helemaal open of juist niet... Wat nu ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
42K

Het beste antwoord

hoe ik brandstof motoren meestal test:

- bougie er uit en kijken of deze vonkt
- beetje remmenreiniger / deo / benzine in de kop
- bougie terug
- proberen te starten

als hij nu met een paar pogingen start moet je je brandstof systeem nazien, hij zal overigens maar heel kort lopen!

start hij nu niet, dan moet je het probleem in het ontstekingssysteem gezocht worden.

mocht hij nu wel starten op een gegeven moment en hij loopt moeilijk kan het zijn dat de keerringen zijn uitgedroogd, dit kun je vinden door een beetje zeep op de krukas te spuiten (zo min mogelijk!) als hij belletjes blaas weet je genoeg, tijd voor revisie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Als je hem al langere tijd niet meer gebruikt hebt, kan er vlokvorming optreden in de benzine. Benzinetankje leegkappen, openvijzen en de karburator uitblazen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De motor zal verzopen zijn door het vele starten.

Remedie:
Bougie demonteren en goed droogmaken.
Dan starten met de het gas helemaal open.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ En het gas open laten totdat ie loopt, dus niet de hele tijd open en dicht doen.
Dat werkt vaak zelfs al zonder droogmaken van de bougie.
(met de brommers van de pizzeria)
Oudere benzine verwijderen en nieuwe er in om te beginnen. Bougie ( ontstekingskaars ) er uit en je vinger op de opening ervan houden en goed een paar keer aan de koord trekken. Is je vinger nat geworden ...dan krijgt ie benzine .Anders zit je met een compressieverlies.

Toegevoegd na 1 minuut:
of natuurlijk het vorige antwoord ..carburator verstopt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als de bougie wel vonkt buiten de cilinder dan moet hij ook vonken binnen de cilinder. Als je meerdere keren geprobeerd hebt om de starten en hij wil het niet doen en je draait er dan de bougie uit, dan moet de bougie nat zijn. Is dit niet het geval dan is de benzinetoevoer op de een of andere manier niet goed. Probeer de benzinetoevoer te herstellen door de caburateur zuiver te maken. Als dit goed is gebeurd dan moet de motor starten.