Kun je aardappelen die je vandaag oogst ook vandaag nog consumeren?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
1K

Antwoorden (4)

Waarom zou dat niet kunnen? Als de aardappels rijp gerooid zijn, kun je ze vandaag nog consumeren. Overigens is het wel vroeg om vandaag al te oogsten, de oogsttijd is normaal vanaf begin juli (en dat is al vroeg!) tot ergens in september.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rieneke1
11 jaar geleden
zit je op ons buiten, of op cronesteyn? :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha nee, op allebei niet ;-)
teusvh
11 jaar geleden
Het is al heel goed mogelijk om de vroege rassen te rooien. De eerste heb ik al 3 weken terug uit de grond gehaald.
ja hoor het zijn gewoon wortels
11 jaar geleden
Reddie
11 jaar geleden
Het zijn stengels, maar je kunt ze direct eten.
capthavoc
11 jaar geleden
ah weer wat geleerd ;)
teusvh
11 jaar geleden
Inderdaad, het zijn stengeldelen. Dat kun je zien aan het feit dat ze groen worden in het licht. Wortels hebben die aanleg niet.
Jazeker.
En je hoeft ze niet eens te schillen.
Gewoon in een bak water ,wat ruw langs elkaar schuren en de vellen gaan eraf.
En de hele kleintjes zijn het lekkerste om te bakken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zo hoeven dus niet eerst een paar dagen te drogen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zie het volgende antwoord van Ed.
Maar bij ons was het delicatesse,de eerste krieltjes bakken.
Gewoon vers van het land.
Rieneke1
11 jaar geleden
bij ons ook eef, als opa gerooid had was het smikkelen :)
ja zeker kan dat, maar het is wel zo, dat veel soorten aardappelen veel lekkerder gaan smaken als ze enige weken rust hebben.
Er zijn zelfs soorten die uitgesproken niet te pruimen zijn, als ze net uit de grond komen, die moet je altijd eerst een tijdje bewaren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+1,we hadden vroeger thuis altijd Doree of dorees.
En als late aardappel irene ,dat waren rooie.
Rieneke1
11 jaar geleden
kan dus ook, +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja eef, die waren lekker.
rieneke Als je ze zelf kweekt, kom je daar wel achter.
Rieneke1
11 jaar geleden
ik heb er over gedacht ed, maar helaas, ruimtegebrek...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
rieneke je zult verstelt staan, als je een paar aardappels zal planten in een emmer met potgrond, je haalt er 5x zo veel uit als je er in stopt, als je het goed doet tenminste.;-)
En leuke bloemetjes trouwens.
Rieneke1
11 jaar geleden
ed, ik heb 12 mtr2.
ik heb wel bieslook, tomaatjes, komkommer, druif, japanse wijnbes en herfstframboos.
en oh ja, aardbei en zwarte bes en munt :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou kijk dat bedoel ik dus, plaats genoeg voor nog 6 emmers met aardappelen. ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ed als alles 'makkelijk' kan, weet jij dan antwoord op mijn probleem met knoflook... moet simpel zijn, bij mij gebeurt er niets.... helemaal niets ? waarom ...
tenen in aarde, onder aarde in verschillende potten en helemaal niets geen sprietje zie ik ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja normaal zouden ze wel moeten groeien, ook bij slecht weer.
Mogelijk zijn ze te heet gedroogd en daarom niet levensvatbaar.
Zou het met andere teentjes nog eens proberen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
de meeste soorten knoflook moet je trouwens in nov. planten dus voor de winter, in het voorjaar mislukken veel soorten vaak.
Is dus ook afhankelijk van de soort.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gek,maar wij zetten in het voorjaar altijd een paar knoflooktenen in de tuin en ze groeien altijd.
Wel knoflook van de Turkse groente boer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik heb dacht ik diverse niet gedroogde tenen met de groene punt omhoog met veel potgrond erop en regelmatig water, maar ja na dit rampweer van de afgelopen maanden... zoals gezegd niets ! zal het over een tijdje nog een keertje doen, de aanhouder wint !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou dan eerst maar weer de aardappels.;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sommige soorten kunnen ook in het voorjaar, zie de reactie van eef.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het kan ook zijn dat de knoflook ,behandeld is tegen kiemen.
Dan lopen ze ook niet uit.
Net zoals uien ook behandeld worden.
Heb je een ui die nog kan uitlopen ,zet hem gewoon in de grond en er verschijnt prachtige bieslook op.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eef ben even wezen zoeken op internet, maar er zijn veel soorten knoflook.
Sommige plant je altijd in het najaar, terwijl anderen beter in het voorjaar geplant kunnen worden, begrijp zelf even niet waarom.
Maar ook goed mogelijk dat ze zijn behandeld of te heet gedroogd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@bye : ik stelde deze vraag in de reacties hierboven (6.reacties boven jezelf), bedankt voor je reactie. @ed & @eef : ik had het al eens gegoogled, en inderdaad voor- én najaar was mogelijk. alleen als er helemaal niets boven de aarde te zien is... ik denk dat ik het maar gewoon nog een keer probeer en wat eef zegt over behandeld zijn, ja dat kan ook natuurlijk, bedankt in ieder geval !
en een ui zal ik zéker in een pot én in de grond zetten, leuk ! en bieslook heb ik al maar meer is altijd welkom...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan is de knoflook een sterke plant.
Als je hem voor de winter kunt planten.
Maar de geneeskrachtige werking wisten we al.
Ik zal mijn vrouw vanavond nog even vragen.(Hongaarse) en daar barst het van de knoflook. Wordt daar ook bijna nooit geperst ,,maar in kleine stukjes gesneden. En wat de ui betreft.
Als je ooit eens uien koopt en ze liggen en paar weken.
Dan willen sommige nog wel eens uitlopen.
Deze moet je hebben.
Gewoon in de grond zetten,,,en wachten tot het groen zo,n 20 cm lang is.
Heerlijk in de sla,of met tomaat wat je maar wilt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
toevallig, morgen naar de markt en ze stonden al op mijn lijstje: uien :)
bedankt voor de info.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat ik nu weer hoor van mijn vrouw,,is dat knoflook inderdaad gezaaid word.
In het najaar,,en sommige soorten in het voorjaar.
Je moet een knoflook plant hebben en deze door laten groeien tot deze bloeit .
En daarna de zaden drogen,en daarna zaaien.
Aldus Hongaarse begrippen.