Wat voor plant is dit?

Ik vind hem erg mooi, al ziet hij er niet zo vriendelijk uit.
Er zitten honderden bladluizen op (vastgezogen) die elke dag roder beginnen te worden. :s
De stelen zijn bedekt met stekels en er komen nu steeds meer bollen aan. Ook blijft er regenwater staan op de plaatsen waar de bladeren aan de steel zitten.

Nu hoorde ik dat het misschien een familielid van de wolfsklauw kan zijn ..?
Dan sneuvelt hij morgen...

Ik hoor graag wat voor soort plant dit is!
Tot die tijd teken ik met stekelige groet.

Toegevoegd na 15 minuten:
Tof! En vet snel!
Het is inderdaad de Grote Kaardebol:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Grote_kaardebol

En inderdaad wettelijk beschermd,
Mijn terrasje er maar omheen leggen dus ;)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
2.1K

Het beste antwoord

Het is een beschermde distelsoort, de kaardebol.
er zijn een aantal verschillende soorten, maar dit is de grote kaardebol die paars bloeit.
Na de bloei gaat de plant dood, want hij is tweejarig, dus vorig jaar stond hij er ook al.
Veel van zijn bladeren zijn aan elkaar gegroeid, waarmee de plant water op vangt.
Hierin verdrinken insecten en waarschijnlijk haalt de plant hier ook voeding uit.
Het zaad is aan het eind van de herfst rijp.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Top! En props voor Cavia voor de snelheid. Het ziet er dus naar uit dat ik mijn terras een beetje om moet leggen ;) Geen probleem!

Andere antwoorden (2)

Het is een kaardebol. Ze zijn mooi om te drogen. Volgens mij een beschermde plant.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat een onzin, die min. Dit is inderdaad een kaardebol.
kijk eens bij Google op Dipsacus( afbeeldingen) misschien is dat hem?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
de latijnse naam voor kaardebol is dus dipsacus. dus waar dat minnetje op slaat. maar goed...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
inderdaad, dipsacus is de Latijnse naam, dus een conpensatie+