Zijn er cijfers bekend over sterfgevallen als gevolg van giftige tuinplanten of onkruid?

Van veel tuinplanten wordt gezegd dat ze erg giftig zijn, bijvoorbeeld de Taxus. Ik vraag me af of er in Nederland wel eens mensen/kinderen sterven als gevolg van een vergiftiging door tuinplanten of onkruid.

bamibal
11 jaar geleden
in: Tuin
3.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het CBS heeft wel een statistiek 'doodsoorzaken', maar of die zó gedetailleerd is betwijfel ik.

Het beste antwoord

Er is me niets bekend, dat er ooit iemand door tuinplanten/ onkruid is vergiftigd/ overleden.
Dat komt omdat we niet zo maar tuinplanten opeten en van de meesten moet je heel wat opeten, wil je er aan overlijden.
Komt bij, dat de meeste giftige planten, vreselijk vies smaken, dus ook een klein kind, zal direct stoppen met ze te eten.
Met de paddestoelen is dat helaas wel anders, daar vallen wel slachtoffers door.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook niet bij monnikskap? er is mij ter ore gekomen dat een aanraking van het "melk" in.de plant al ernstige gevolgen kan hebben doordat de huis het absorbeert.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja Niels, de monnikskap is zeer giftig, maar ook het peperboompje (rode besjes) en de besjes van het Lelietje- vandalen, de meeste Euphorbia's enz.
Toch vallen er nooit doden bij, wel ken ik een geval van de
Oleander, die extreem giftig is, iemand gebruikte een stokje er van bij het barbecuen en is er aan overleden. Melk van de monnikskap?
Doordat het huis het absorbeert?
Hoe zit dat dan?
bamibal
11 jaar geleden
Huid, zal hij wel bedoelen. Bedankt voor je antwoord +!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt, echter is alruin een uitzondering. Maar dit wordt dan als drugs gebruikt!
Maar of je dat een tuinplant kunt noemen ??? dat is nog maar de vraag....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik bedoelde inderdaad huid :) Sorry! Ik had een aantal bollen van de monnikskap maar heb deze weggegooid vanwege de vele dieren(konijnen, katten) en kleine kinderen in mijn tuin. Een onterechte zorg? Melk is misschien niet het goede woord, maar de sappen die in de stengel zitten zouden erg gevaarlijk zijn als ze op de huid komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja van die sappen, zou best wel kunnen, maar dan moet je wel de plant eerst flink beschadigen of zo.
er tegen aan lopen zal geen kwaad kunnen, gek genoeg, wisten we daar vroeger niets van, had ze ook in mijn eigen tuin, ( heb 4 kinderen) nooit iets van gekregen., maar stoppen kleine kinderen dit in hun mond, ja, dat zal niet zo best zijn.
Dan vind ik de berenklauw toch wel veel erger.
De dikke vlezige stengels en bladeren zijn zeer sappig, sla je daar met een stok in, dan vliegen de spetters in je gezicht.
En de gevolgen bij zonnig weer, zijn echt verschrikkelijk!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik heb de monnikskap ook maar weggedaan omdat de konijnen eraan zaten te eten. de konijnen hebben het wel overleefd, maar ik weet niet hoeveel ze binnen hebben gekregen. overigens hebben de buren aan de overkant een taxushaag van meters lang, en de andere buren hebben reeën, kalkoenen, pauwen etc. Je zou denken dat dat kwaad kan, maar ze leven nog steeds
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja pokemon, soms denk ik wel eens, zijn bepaalde gegevens niet erg overdreven, ik heb damherten ooit vingerhoedskruid zien eten, er gebeurde niets.
Van Taxus eten gaan paarden dood, maar reeën eten het misschien gewoon niet.
Als onze hobbyvarkens groen uit mijn moestuin krijgen, eten ze het ene wel en het andere niet op, die "weten"het precies.
Geen blaadje van de boterbloem, maar de konijnen van de buren, die wel boterbloemen aten, gingen onder vreselijke stuiptrekkingen wel dood.
Zo is er ook een plant die dodelijk zou zijn voor schapen als ze het zouden eten, maar daar wist ik niets van en mijn schapen aten het iedere dag wel, maar er gebeurde niets!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
en Jacobskruiskruid. Die momenteel met gele bloemen in de bermen staat. De enige waardplant voor de jacobsvlinder. Als paarden hem in de wei vinden, eten ze er om heen. Als de berm gemaaid wordt, en hij zit droog door het hooi, krijgen ze hem wel binnen, en gaan ze dood.
bamibal
11 jaar geleden
Zo, deze vraag heeft je weer 20 punten opgeleverd!