hoe heet deze plant?

staat ongevraagd in mijn achtertuin..

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin

Antwoorden (2)

Dat is de karmozijnbes, Phytolacca acinosa of P. americana.
Kijk uit, het is een giftige plant, en de bessen maken lelijke vlekken!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankjewel, Ed! Als ik niet zo snel was geweest, was het goede antwoord gegarandeerd van jou gekomen! ;-)
Reddie
11 jaar geleden
De bessen zijn niet giftig. Ze werden gebruikt om voedsel te kleuren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
...en hij is prachtig als er bessen aan zitten
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hij is sowieso erg mooi, de bloemen, de bouw, de bessen, de herfstverkleuring. Als ie te groot wordt, kun je er gerust een stuk van weghalen, hij loopt het jaar erna gewoon weer uit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hij is inderdaad erg mooi, en hij heeft de neiging om ineens ergens op te duiken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vooral op plekken onder plekken waar vogels graag zitten ;-) Die eten de bessen en poepen de zaadjes uit.
Je kunt er wel goed mee verven, afhankelijk van hoe en waarop je het toepast tinten tussen terra en diepblauw.
Dit is een onvervalste karmozijnbes, met de Latijnse naam Phytolacca acinosa. Na het uitbloeien krijgt de plant mooie, diep donkerrode bessen die vroeger voor het kleuren van wijn werden gebruikt. pas wel op: bessen en wortels zijn giftig.
Van deze plant is bekend dat hij zich makkelijk uitzaait. Waarschijnlijk is hij komen 'overwaaien' uit een andere tuin of heeft een vogel een verteerd zaadje laten vallen.