Ik heb een boom met zwavelzwam, een parasiet. Is er iets tegen te doen? Zo niet; hoe lang heeft een boom normaliter nog te leven?

Levert overigens wel schitterende foto's op en je schijnt ze nog te kunnen eten ook...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
1.3K

Antwoorden (1)

Je kunt 'm alleen eten als ie heel jong is.
Wat de boom betreft: dat hangt er erg vanaf op welke boom de schimmel zit. Eiken zijn berucht in dit geval, die kunnen ongemerkt al zo aangetast zijn dat ze met een beetje wind ineens compleet omgaan, en dat wil je zeker bij een wat grotere eik niet meemaken.
Zit ie op fruitbomen, en zijn er (nog) geen holtes in de stam, dan kan de boom gewoon blijven staan. Als ie gaat aftakelen, zul je dat merken, dan gaat ie kwijnen, en is dan tijd 'm weg te halen.
De zwam komt in de boom door een wond of andere aantasting, en veroorzaakt bruinrot (het bruine deel van de stam zal gaan rotten, het witte spinthout niet), waardoor de boom verzwakt. Hoe lang dat duurt, is niet aan te geven, maar hou je boom wel in de gaten.