ik heb op 20 mei sla plantjes gezaaid gisteren lagen ze allemaal plat en nu nog wat is ermee aan de hand?

Toegevoegd na 25 minuten:
ik bedoel gepoot

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin

Antwoorden (3)

regelmatig water geven wil nog wel eens helpen. Zeker met dit weer
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
*plantjes gezaaid*

ik weet dat je plantjes kunt potten en zaadjes kunt zaaien.

plantjes :
diverse mogelijkheden:
te weinig water, te veel zon, te weinig aarde, te kleine pot.

als het verhaal anders is, dan moet je het even aanvullen / bewerken !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij het verplanten van kleine zaaiplantjes, verliest de plant veel fijne worteltjes ( haarworteltjes) en dat zijn juist de worteltjes waarmee het plantje water op moet nemen.
Ook in de verdamping momenteel erg groot.
Dus verliest het plantje veel vocht door verdamping en kan het nog te weinig opnemen door gebrek aan haarworteltjes.
Maak nu de grond kletsnat, dan staan de plantjes er morgenochtend weer fris bij, is dat niet het geval, geef dat hier even aan, dan is er wat anders aan de hand.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja dat duurt nog even, had je ze zelf gezaaid?
Of had je ze op een tuincentrum gekocht in zo'n kluitje?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja, juist, het waren dus zaailingen met een heel klein worteltje en dan eerst in het water en daarna zo in de warme zon, daar heeft zo'n plantje het moeilijk.
Volgende keer eerst de grond kletsnat maken en daar de plantjes in poten en zo kort mogelijk in het water laten staan een vochtige krant zou beter zijn.