Wat voor beest in mijn vijver?

Lijkt wel een takje maar beweegt.Zit in een kleine vijver zonder vissen.Hoop dat de foto s wat duidelijk zijn.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
1.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Das wel iets vreemds! Weet je zeker dat het bruine gedeelte geen opgekruld blaadje is, waar dat beestje aan vast zit oid?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het lijkt op een gemuteerde drol!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Weet niet of je foto kan vergroten als je erop klikt,maar de onderste zie je een bek of zoiets eruit steken.En ik dacht eerst takje/blad maar kroop echt langs de rand.En zeker geen gemuteerde drol!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is het nou alleen het bruine gedeelte dat een beestje moet zijn, of ook dat groene erbij? Dat groene lijkt namelijk op een stukje van de plant erboven.

Het beste antwoord

Het is een van de vele kokerjuffers/schietmotten.
Of beter gezegd, de larven van van een kokerjuffer.
Dit beestje verzameld (afhankelijk van de soort wat) verschillende spulletjes uit het water om daar een kokertje van te maken, zodat hij niet opvalt in het water en zich te kunnen voeden met (dood) plantaardig materiaal of hij vangt kleine levende diertjes, dit is afhankelijk van de soort.

Er komen ruim 200 soorten voor is de BeNeLux, dus zonder volwassen exemplaar kan ik niet bepalen welke soort het is.

Hopelijk heb je voldoende aan deze informatie, het is een leuk beestje, laat hem rustig zitten. Hij zal je niks doen. :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
helemaal waar.
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is dat bruine wat je op de foto ziet dan die koker die hij gemaakt heeft?
Of is hij dat zelf?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat bruine is de koker, het kopje en een klein stukje van zijn lichaam steekt uit de koker, als hij denk dat hij veilig is en wandelen gaat :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Erg leuk om te weten wat het is en mag blijven! Geen last van en al was dat zo geen probleem.Behalve met gele randkevers die gaan er hier meteen uit (als ik ze Kan vangen tenminste maar met een beetje geduld lukt dat prima)plus van mij !!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De geelgerande watertor (Dytiscus marginalis).
Dan ben je waarscijnlijk een van de weinig die hem juist in de vijver wil hebben. Hij vertrekt steeds, omdat er waarschijnlijk geen voedsel in het water zit. Zitten er visjes of kikkervisjes in, dan blijven ze waarschijnlijk wel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet dus die gaat er echt uit!!Als als hij land in de vijver is het net een steen die valt Plons.Heb een paar kleine vijvers zonder vissen alleen planten erin komt hij daar heeft hij geluk!! In de vijver met vissen gaat hij eruit!!Vandaag was het weer zover plons is trouwens wel een teken meestal zoeken ze een heldere vijver waar het goed is.Hoe ze dat doen en weten geen idee??
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het klinkt voor mij niet logisch om in een vijver te gaan waar geen voedsel zit?? De meeste waterkevers vinden vijvers,plassen, meren, beken, door 's nachts te gaan vliegen. Ze vliegen dan naar het licht dat weerkaatst wordt door het water.
En duiken er in.
Je kunt ze foppen door een zwart zeil neer te leggen met een lamp er boven...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Top antwoord !! Bedankt