Kan ik mijn vlinderstruik (boom) enten?

Mijn vlinderstruik is door jarenlang uitblijven van onderhoud uitgegroeid tot nagenoeg een boom van zo'n 3,5 meter hoog. In het voorjaar teruggesnoeid tot zo'n 2,5 meter. Hij heeft een mooie volle kruin gekregen (we spreken van 21 mei op het moment), alleen lager bij de grond, op 1 tot 1,5 meter is het voornamelijk stam (een aantal) zonder zijtakken en uitlopers.

Nou heb ik wel eens gelezen over 'enten'. Kan dit ook met een vlinderstruik/boom?
Hoe doe ik dit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
2.5K

Antwoorden (2)

Ik heb er zelf wel takken afgezaagd en gewoon in de grond gestopt.
Zijn prima struiken geworden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Enten is een takje van een ander soort op een wilde onderstam' enten'
Dat zal je dus niet bedoelen.
Mogelijk bedoel je stekken.?
Volgend jaar maart, kan je de struik heel kort afzagen tot zo'n halve meter.
Zou je nu ook nog kunnen doen, wel is de bloei dan later dan normaal.

Toegevoegd na 5 minuten:
je kunt ze gemakkelijk in de winter stekken, of in de zomer, nazomer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
funkeydogz: door omstandigheden is een van mijn vlinderstruiken vorig in januari tot op 5 cm afgezaagd. Inmiddels is die weer anderhalve meter hoog.
En ik kwam in veel 'leegstaande' bakken spontaan opgeschoten vlinderstruikjes tegen. Die hebben het niet gered met de kou in de nog natte bakken, maar het is wel een teken dat ze makkelijk uitzaaien als de plek maar goed is. Gewoon stekken gaat ook prima.
Dus genoeg oplossingen tegen de kale onderkant :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
klopt. kort terugsnoeien van de oude stam, de takken die je eraf gehaald hebt gewoon in de grond steken (niet te veel blad) en opletten of je zaailingen op ziet komen ergens anders in de tuin. ik had er meestal een stuk of 12 per jaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ha Ha , Ja de vlinderstruik laat het niet zomaar afweten. In het najaar heb ik mijn vlinderstruik , die zo'n 3 meter hoog was, tot 40 cm afgezaagd. Heb toen op de stam een boomschijf getimmerd. Leuk tafeltje dacht ik voor de zomer. Wat dacht je ? Aan de onderkant van de stam zijn er nieuwe scheuten gekomen die nu al zo'n 50 cm lang zijn. weg tafeltje, haha.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nee hoor, die is sterk, als je hem afzaagt, ziet het er niet uit, lijkt dood, maar dan komt hij weer terug en hoe.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heeeeeeel taai!