Mijn 3 waterschildpadden (geelwangen) hebben zich na de winterslaap nog niet laten zien in de vijver. Het is nu al eind mei. Hoe kan dat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
2.4K

Antwoorden (4)

Ik zou zeggen: omdat het bout weer is in Nederland. Met winterslaap wacht je tot de lente, nou, die heb ik nog niet gezien... Wel een hoop kou, de kachel sloeg met hemelvaart nog aan, omdat het onder de 19 graden in huis kwam.
En verder: tja, wellicht zijn ze dood.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Weet je dat het 20 graden vroor deze winter? Daar kunnen winterslapende schildpadden slecht tegen, om het voorzichtig te zeggen. Ik zou ze maar gaan zoeken.
11 jaar geleden
Geelwangschildpadden (Trachemys scripta troosti) komen in de warmere gebieden voor van noord-Amerika en houden helemaal geen winterslaap.
De dieren zijn waarschijnlijk aan de kou gestorven.
Ik weet uit ervaring dat ze onder de 8 graden sterven aan het niet meer kunnen reguleren van hun stofwisseling.

De geelbuikschildpad (Trachemys scripta scripta) en de roodwang (Trachemys scripta elegans) houden wel een winterslaap, deze soorten komen noordelijker voor.

De kans is klein dat je ze nog levend vind, met pieken van -23 deze winter hebben de meeste geelbuikjes het namelijk ook niet overleefd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou, dit antwoord lijkt me wel het meest voor de hand liggede. Triest nieuws, maar ik denk dat vraagsteller wel duidelijkheid heeft....
Plus dus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja ik vind het ook niet leuk om te moeten zeggen, maar er om heen gaan draaien is echt geen optie.
Hopelijk lezen andere mensen dit berichtje ook voor ze een schildpad kopen en dan het juiste met het diertje doen. En gast109075* Je had je beter eerst goed kunnen inlezen over de diertjes, maar waarschijnlijk heeft de verkoper je alles al in geuren en kleuren vertelt.
Leer van deze fout en ga je eerst goed inlezen.
(dit verhaal horen we zo vaak bij de opvang, dat is niet normaal, het draait allemaal om geld en wat er met het beestje gebeurt, dat zal ze een zorg zijn)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wij hadden er een aantal jaren 2. De dierenwinkel vertelde dat ze in de winter naar binnen moesten. Nat 2 dagen vangen heb ik het opgegeven. In het voorjaar kwanen ze spontaan, dood, bovendrijven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Spijtig te horen.
Meestal graven ze zich wel in in het slijk op de bodem, sterven dan en komen boven drijven als ze eenmaal met gas gevuld zijn van de ontbinding.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij ons was het ijs 15 cm. dik en alles( 15 stuks) heeft het weer overleeft, ook de geelwangen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Naar mijn weten overleven geelwangen het niet in de winter.
Hybrides natuurlijk wel, zou het kunnen dat je hybrides hebt zitten in de vijver?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja dat is moelijk te beantwoorden, ben gisteren gaan zoeken op internet en vond veel ervaringenvan mensen met geelwangen waar de dieren het niet hebben overleeft, maar o veel ervaringen waar het prima is gegaan, zelfs met jongere ( kleinere) dieren.
Er zouden hybr. in de omloop zijn.
Dat zou het kunnen verklaren, maar ik kan het aan mijn schildpadden niet zien.
Zou ook kunnen dat ze zich zodanig hebben aangepast, dat het vroeger niet kon maar nu wel.
Heb dat gezien met de kobalt tandkarper, die hebben ook een aantal winter overleeft,( met veel ijs) terwijl ze volgens de boekjes dat niet konden, heb ze na afgelopen winter niet meer gezien, dus is het nu denk ik afgelopen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mogelijk is er veel verwarring tussen een geelbuik en een geelwang.
Ben net nog het rana park in geweest, en zag een schildpad die mogelijk toch een geelbuik is, of een hybr.
Een andere hele grote kon ik nu niet vinden, waarvan ik altijd dacht dat het een geelwang was.
Wel had ik meer geelwangen dan ik nu zag, maar ook het juiste aantal is niet zeker, we krijgen nog al eens schildpadden aangeboden, die vaak al ziek zijn en meestal de winter niet overleven, terwijl anderen juist geweldig opknappen.
Doordat de schildpadden nog wel eens een ander water op zoeken, zal ik ze ook nooit allemaal zien.
In het park zelf, moest ik er 14 of 15 hebben en in mei telde ik er 15, dus dacht ik, ik mis er geen een.
Maar weet niet hoeveel er vorig jaar nog zijn gebracht, waar mogelijk ook geelwang en geelbuik bij waren.
Ook las ik op internet dat geelwang uit een noordelijke streek, wel in de winterslaap konden gaan en die uit een zuidelijke streek niet.
Om het dus nog even moeilijker te maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Whaha weer wat nieuws, waar heb je gelezen dat sommige populaties wel in winterslaap gaan ?? Ik ben erg benieuwd. Ik ben vrijwilliger bij SOS reptiel en daar komen ontzettend veel schildpadjes binnen en daar is de vaste regel dat geelwang binnen wordt gehouden en de geelbuik en roodwang naar buiten gaan.
Meestal is het heel moeilijk te zien of het hybriden zijn, aangezien de genetische eigenschappen van de geelwang veelal overheersend zijn, als het om uiterlijk gaat. meestal kijken we naar de s vormige lijn en de stippen op de buik, maar ook daar gaan er jaarlijks veel diertjes dood. Veel nieuw binnen gekomen schildpadjes halen het gewoon niet door ziekte of zwakte...
Ook is het waarschijnlijk voor een schildpadje dat binnen in opgekweekt tot 'zeg een jaar of' 7 jaar, heel moeilijk om zich snel aan te passen..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja dat van die winterslaap las ik ergens op internet, mogelijk kan ik het nog vinden, dan hoor je het wel.
Ik weet inmiddels dat je er best wel veel verstand van heb en dat waardeer ik wel, maar ik weet ook, dat er soms meer dan een waarheid is, waar jij er maar een ziet.
maar ik ga voor je zoeken.
kan even duren hoor, moet eerst weg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je voor de waardering.
Er is altijd meer dan 1 waarheid, dat maakt het zo moeilijk met dieren. Dat is ook datgene wat me fascineert in de natuur. Maar als het waar is wat je zegt en er zijn populaties die kunnen overwinteren, moet je dan het risico durven te nemen? Ik denk van niet. Of je moet het kunnen zien aan de diertjes. Maar daar ga ik niet van uit. Ik hoor het graag :) ik heb alle tijd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
heb het niet meer kunnen vinden!
Helaas.
kwam wel veel tegen op een forum van mensen waar de geelwangen de winter niet hebben overleefd, maar ook mensen waar het uitstekend gaat na de winter met de geelwangen.
je kunt je dan inderdaad afvragen of het hybr. zijn, of dat het toch geelbuiken zijn.
Tijdens de mooie dagen in afgelopen maand maart, waren onze schildpadden al wakker en dagelijk te zien.
Ook in april zijn er enkel mooie dagen geweest met veel zon.

Mochten ze de winter niet overleeft hebben, dan hadden ze dood boven gedreven, dus dat kan het niet zijn.

Geelwang en ook roodwangen, willen nog al eens aan de wandel gaan en vertrekken op zoek naar ander water, dus zijn ze mogelijk gewoon weggelopen.

Waren ze nog niet echt groot ( halfwas), dan kan de reiger ze ook gepakt hebben.

Op de foto mijn schildpadden vorig jaar zomer..

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik heb rood en geelwangen al 14 jaar.

Toegevoegd na 13 minuten:
juli 2011 is een van onze schildpadden eieren aan het leggen op een strandje bij een grote vijver.