Wat zijn de rode sprietjes op de bladeren van deze plant?

Op de eerste foto zie je dat er ook bladeren zijn zonder dus het lijkt er niet op te horen.
Verder lijken ze wel vastgegroeid, en 1-3 mm lang

Picture for question
12 jaar geleden
in: Tuin
8.2K

Het beste antwoord

Het zijn een van de zeer velen soorten van ' gallen'
Er zijn galwespen en galvliegen die eitjes leggen in de plant zelf, vaak op/ in een blad maar ook vaak in een bladknop.
Uit deze eitjes komen larfjes ( heel klein) die binnen in het blad gaan eten, waar de plant op gaat reageren door er om heen te gaan groeien.
Heel vaak krijgen deze aangroeisels, vergroeiingen een rode kleur.
De bekendste gallen zijn de galnoten die aan de eiken groeien, uit deze volkomen ronde bruine balletjes werd vroeger een soort inkt gemaakt..

Toegevoegd na 7 minuten:
Op de foto de gallen op een iepenblad, zo hebben alle verschillende gallen hun eigen soort boom/ struik/ plant.

Toegevoegd na 11 minuten:
Als de larfjes zijn volgroeid, gaan ze in het blad/ gal verpoppen, later komen ze naar buiten als volwassen galwesp of galvliegen of galmuggen.
De gal op jouw foto heet Lindehoorntje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Summo
12 jaar geleden
Het zijn inderdaad net kleine hoorntjes dus je hebt vast helemaal gelijk. Dank voor je antwoord +