Wat wordt er bedoelt met uitdunnen van zaadjes en planten?

Voel me een beetje dom bij het stellen van deze vraag maar begrijp niet zo goed wat er bedoelt word met uitdunnen..(haren uitdunnen weer wel:)

Ik heb een pakje rucola zaadjes waarop staat:
Zij in rijen van 15 cm ongeveer een half cm diep. Na opkomst moet u uitdunnen 1- 1,50 cm in de rij (?)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
4.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een vraag stellen is nooit dom! Het is juist de enige manier
om te leren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
*tacuma je bent me voor, ik wilde zeggen: je bent nooit dom, geen enkele vraag die je wilt stellen is dom {behalve als je bewust domme/achterlijke vragen stelt}.

Het beste antwoord

als je zaadjes zaait, weet je van tevoren nooit precies hoeveel er op gaat komen.Als er teveel blijkt op te zijn gekomen moet je uitdunnen; de bosjes kleiner maken. Dit zodat de nieuwe plantjes voldoende ruimte hebben om te groeien.
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Duidelijk! Bedankt...

Andere antwoorden (3)

Net als andere planten wil ook rucola een beetje de ruimte om zich te ontwikkelen. Je moet het heel precies zaaien, per centimeter één zaadje. Zodra het een bladplant geworden is kan je elk plantje 20 tot 30 cm van de volgende vandaan plaatsen. Of je kunt het door telkens uit te dunnen en te oogsten tot de gewenste afstand brengen.
Uitdunnen betekent dus verder uit elkaar zetten, zodat de plantjes de ruimte hebben om zich te ontwikkelen.
Amadea
11 jaar geleden
Wanneer je zaait kun je al ruimte houden door niet te veel zaadjes vlak bij elkaar laten vallen.
Je kunt een soort van gootjes in een lange plantenbak maken waarin je op afstand zaait, dwz. niet allemaal tegen elkaar aan maar een beetje ruimte er tussen.
Als je zó zaait, hoef je niet uit te dunnen, veel makkelijker !

Zelf doe ik het op deze manier en het bevalt me best, uitdunnen 1 tot 1,5 cm van elkaar is werk zoeken vind ik! :)

Succes !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uitdunnen is gewoon om de zoveel centimeter een paar gezonde plantjes wegnemen.

Helaas maar de andere hebben lucht nodig om te ademen en te groeien.
Wat je beter kunt doen is gewoon een klein bakje pakken met potgrond en daarin een beetje zaad verdelen.

Zodra de plantjes een paar centimeter groot zijn ga ze uitplanten.
Dwz, gewoon op een lijn 30 cm van elkaar af zetten.
En de rijen 30 cm van elkaar af houden.

Zo kun je met hetzelfde zakje wel 3 x zaaien.
Als je 20 sla planten zet zijn ze allemaal tegelijk goed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zondag
11 jaar geleden
+ Eef, maar wat moet ik met 20 kroppen sla/? LOL ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat is nou juist het punt. Net als de bloemkool in de winkel heel weinig kost, heb ik er 60 tegelijk "plukrijp"
met bonen en sla precies eender. En iedereen op de volkstuin tegelijk uitdelen. Vorig jaar hadden we een soort tomaten-ruil systeem. Jij een kilo vleestomaten van mij, ik een kilo kerstomaten van jou. en die dan weer ruilen tegen roma-tomaatjes van de andere buurman.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is een probleem.? Maar je kunt wel de krop sla zo groot laten worden als je zelf wilt....
Totdat ze bijna op schieten staan,,,dan heb je enorm veel zachte gele bladeren boterzacht.
En dat vind je tegenwoordig niet meer in de winkels.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nee hoor, geen probleem.
stel je voor hoeveel sla je hebt als je niet uit zou dunnen...
aan de andere kant staan ze dan te dicht op elkaar, en groeien ze niet mooi uit. ik had in april korenbloemen gezaaid. Er waren er meer dan 100 opgekomen. en dan vind ik het zo erg om een aantal "baby-plantjes" zomaar dood te maken.
zondag
11 jaar geleden
Ja dat heb ik ook. Zit nu met een grote bloempot vol met tomatenplantjes en een andere waar de paprika net opkomt. Die moeten dus dood op een na. Overplanten kan ik ze niet want ik heb geen tuin. In mijn plantenbakken groeien ook steeds jonge berken en ik kan het niet over mijn hart verkrijgen ze uit te rukken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ vandaag toevallig uit mijn tuin gehaald verse rucola..
ik heb weer mensen gelukkig gemaakt want ook ik had natuurlijk weer voor een heel weeshuis geplant..