Welk hout kun je het beste gebruiken voor een buitenhaard i.v.m. rookontwikkeling?

Ik heb een buitenhaard. Wel hout kun je het beste gebruiken? Welk hout heeft de minste rookontwikkeling?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
17.5K

Het beste antwoord

Maakt niet zo veel uit of het hardhout of vuren is. Het belangrijkste is dat het DROOG is. Dus 2 tot 3 jaar laten drogen alvorens de hens erin te zetten.

http://www.goeievraag.nl/vraag/brandhout.40290
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Uit ervaring weet ik dat het mooiste stookhout fruitbomenhout is.
Zoals bovenstaand wel droog hout gebruiken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Welk hout je ook gebruikt, zorg dat het kurkdroog is. En dan geeft hardhout - tropische soorten, maar ook vruchtbomen- en eikenhout - minder rook dan grenen of vuren. Neem beter geen wilg, populier, berk, els of zoiets. Wat weer wel kan als je geen echt hardhout hebt is essen of kastanje.
De meeste naaldbomen bevatten hars, en dat maakt dat de rook meer 'prikt' dan loofbomenhout.
11 jaar geleden
Wat je het beste kunt stoken in een buitenhaard en wat het minste rook en later afval oplevert zijn niet al te dikke takken van fruitbomen en ook wel eiken takken en als je flink vuur in je vuurkorf hebt blokken hardhout. Het moet natuurlijk wel allemaal goed droog zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alle droge houtsoorten kunnen vrijwel zonder rook branden.
Wel moet het hout goed droog zijn, het vuur moet goed heet zijn en heel belangrijk, het hout moet gekloofd zijn en niet te groot.
Een goed brandend vuur, geeft vrijwel geen rook.
Zo gauw het vuurtje gaat smeulen, gaat het weer roken..
In een buitenopenhaard, kan je ook prima dennenhout stoken, brandt erg fel, rookt dan vrijwel niet en ruikt heel lekker!
Voor de houtkachel binnen minder geschikt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Pas op!!
Veel soorten hardhout stinken verschrikkelijk!
Zou ik dus nooit doen.