Wanneer trekken de meeste vogels terug naar Nederland?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
5.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn ook vogels niet in de herfst terugkomen naar nederland en in de zomer juist naar koudere gebieden trekken.

Antwoorden (5)

Geheel afhankelijk van het soort vogel: Zomervogels, wintervogels, doortrekkers en standvogels:

http://www.natuurkalender.nl/achtergrondinformatie/achtergrond_vogeltrek.asp
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De terugkeer vindt in de lente plaats.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe dichter we bij het weekend komen,,hoe minder lente gevoel ik krijg.
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan het ook niet helpen Eef!
We waren van plan Zondag buiten te barbecuen, maar dat zal wel niet doorgaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan maar binnen,dat kan ook gezellig zijn.
Ps,wat is het adres.
Lol.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de provincie Utrecht, maar onder de rook van A'dam.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat drink je graag.
Dan weet ik wat ik mee moet nemen.
Is afhankelijk van de weersomstandigheden.
Momenteel is het nog veel te koud en het wordt nog kouder.
Daardoor zijn er nog weinig insecten, het hoofdvoedsel voor heel veel soorten.
Zodra nu het weer omslaat en het weer warmer wordt is er een explosie van aantallen insecten en precies op dat moment komen de meeste vogels weer terug.
Dus ergens in de komende weken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eigenlijk is de vraag heel gemakkelijk.
Wanneer vogels geen voedsel meer kunnen krijgen in het gebied waar ze zomers gebroed hebben, trekken ze weg. Ook zijn er vogels die niet goed tegen de kou kunnen. Deze trekken ook weg.
Hoe noordelijker vogels broeden,( bv.Siberië) hoe eerder ze besluiten om weg te trekken. Hoe zuidelijker ze broeden, hoe eerder ze zullen blijven (bv. Spanje).
Dat zal zijn over een paar weken.

Toegevoegd na 53 seconden:
http://members.home.nl/rjwesterhof/vogeltrek.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Grofweg rond 1 april. In mei leggen ze eieren. De eerste fitissen zijn er meestal rond 1 april, andere soorten komen wat eerder of later terug. De grote bulk van de trekvogels die hier alleen de zomer doorbrengen komt in de laatste twee maanden van maart en de eerste twee weken van april aan.