Kunnen stekelbaarsjes en salamanders probleemloos samenleven in een vijvertje (1000 liter)?

Vorig jaar salamanders gekregen van "eigen kweek". Dit voorjaar salamander weer in vijvertje gespot, maar vandaag dode salamander uit de vijver gehaald. Er zitten behoorlijk veel stekelbaarjes in de vijver, zouden de mannetjes hiervan in de huidige voortplantingsperiode een salamander kunnen doden? Of is het gewoon domme pech?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
2.4K

Het beste antwoord

Stekelbaarsjes zijn niet in staat een volwassen salamander te doden, ze kunnen hooguit een muggenlarven opeten.
Salamanders kiezen zelf een geschikt watertje uit om te paren en eitjes te leggen.
Dus is het ook hun keuze om in jouw vijvertje met stekelbaarsjes te kruipen.
Mogelijk is de dode salamander gestoken door een libellelarve of een grote roofkever, zoals de geelgerande waterkever.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja dat kan probleemloos, heb ze zelf al jaren in ene aquarium
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je inheemse soorten bedoelt, dan ben je strafbaar!!!
Ben jij je daar bewust van?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet wanneer het om educatieve doeleinden gaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zolang je daar een vergunning voor hebt.
De meeste scholen hebben dat ook niet en die halen ook alles in huis om het maar te laten zien.
Salamanders en vissen gaan niet samen

http://home.kpn.nl/dresens/vijver.htm
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat gaat wel lukken, maar amfibieen doen het veel beter als je geen vissen in de vijver houdt. De stekelbaarzen zullen jonge larven opeten of beschadigen en de salamanders gaan het open water mijden. Wat stekelbaars en kleine watersalamander in dezelfde sloot is wel een standaardsituatie in Nederland, dus de soorten kunnen naast elkaar bestaan.