Optimale omstandigheden voor de plant

De Buxus is geen veeleisende plant, maar heeft wel enkele duidelijke voorkeuren: hij groeit het beste op kalkhoudende, leemachtige grond. Wanneer de grond zandig is, dient u er bij het planten goed uitgewerkte compost of, als beste oplossing, Buxusaarde van WOLF-Garten aan toe te voegen. De grond moet goed doorlatend zijn: vochtig, maar niet doorweekt. Wat de lichtbehoefte betreft, is de Buxus bijzonder verdraagzaam. Hij gedijt goed in de schaduw en zelfs tussen boomwortels. Het wordt wat moeilijker op warme plekken in direct zonlicht, bijv. op een zuidhelling. In dat geval kan al gauw bladschade optreden. De beste periode om Buxus te planten is in maart/april of oktober/november.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Buxus stelt geen hoge eisen aan de grond. Hij doethet goed op zandgrond, maar ook op klei en veengrond. Als je een goed bewortelde plant hebt met een mooie kluit potgrond, dan zal hij nagenoeg altijd aangroeien. Het enige waar je dan op moet letten is, dat hij genoeg water krijgt.
12 jaar geleden
buxus stelt vooral kalkhoudende grond erg op prijs