Grasveld gezaaid, maar dankzij de mussen nog veel gaten erin, wat te doen?

Verleden de maand gezaaid, maar nog steeds gaten in het gazon, kan ik hier gewoon zaaien en in-harken? En omliggend beschadigen. Wat is de beste mannier om een mooi gazon te krijgen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
5.3K

Het beste antwoord

Kale plekken zo groot al je vuist, groeien met gemak nog dicht.
Een gazon moet dicht groeien, nooit dicht opkomen.
Grote kale plekken een beetje loskrabbelen en er wat zaad op strooien, door de grond werken en maar afwachten.
Aan de kale plekken te zien op je foto, is het graszaad wat slordig gezaaid en heeft het niet veel met de mussen te maken.
Denk er wel om, je gazon te bemesten, neem hier geen kunstmest voor, als je dit ook slordig strooit, kan je opnieuw beginnen, dan verbrand er veel gras.
En maaien zo snel als het nodig is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
O.K. prima gezaaid dus, mogelijk heeft dan de diesel die je door het zaad hebt gemengd, de kale plekken veroorzaakt.
wat je kunt doen, zet wat grasplantjes over in de kale plekken, je hebt het weer nu mee, dat gaat sneller als weer opnieuw zaaien.
De rest groeit echt wel dicht!

Andere antwoorden (3)

Gebruik het weer, geef je gras voeding en zaai op de kale plekken. met de regen er bij doet dat wonderen. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
weer opnieuw inzaaien, maar minder gebruiken dan eerst. Vooral op de kale plekken wat meer.

Maar nu een vogelverschrikker in je tuin. Maakt niet uit wat het is, als het maar beweegt door de wind.

Ik gebruik meestal aluminiumfolie aan een touw. Dit weerkaatst ook nog ligt waardoor het echt goed werkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In het algemeen over grasmatten met gaten even dit:

Er zijn veel dieren die zaden eten. Zowel vogels als zoogdieren. Kauwen, duiven, putters, groenlingen, eksters, gaaien, en zo verder.
Dan zijn er nog zoogdieren die zaad eten. Muizen bijvoorbeeld.
Tenzij je hebt zien gebeuren kun je niet weten dat het de huismussen zouden zijn geweest die je graszaden opgegeten hebben.

Dan zijn er ook nog andere redenen om gaten in je veld te krijgen. Zoals plaatselijk te veel water (regen), bedorven zaden, petroleum erop (wat ik in je vorige soortgelijke vraag zag), schimmels in de grond, niet goed gestrooid, en zo verder.

Dus mogelijke oorzaken genoeg.

- - -

Om je probleem op te lossen als de oorzaak is dat dieren de zaden gegeten zouden hebben:
LANDBOUW VLIES DOEK

Haal bij de agrarische tuinbouwwinkel vliesdoek, landbouw vlies. Dat witte dunne doek.
Kost bijna niks, je kunt er op lopen, water en zon komt er doorheen EN als klap op de vuurpijl; het creëert een microklimaat waar in het voor jonge grasplanten heel goed groeien is en zelfs nog vorst kunnen weerstaan.

Dus eerst een windstille dag afwachten.
Dan de kale plekken inzaaien.
Dan het doek over je grasmat-2B heen leggen.
Doek met tenthaken o.i.d. vast leggen.
En rustig afwachten wat er van komt.

- - -

Mocht je de natuur nu toch wel een warm hart toe dragen dan kun je ergens in je tuin een rommelhoek maken. Waar een stapel takken blijft liggen, met de oude bladeren er op en eronder. Het snoeiafval erbij. En die hoek met rust laten.
Het zullen geen leeuwen en tijgers worden, maar schimmels en paddenstoelen, pissebedden en duizendpoten is ook al een mooi begin.
Maar dat is een tip. Gratis er bij gedaan voor je.

Toegevoegd na 9 minuten:
Ik zie dat je bij trefwoorden "ellende" hebt staan.
Als je een grasmat "ellende" vindt maak er dan iets anders van. Een bloemenweide, of siergrassenveld of zo.

En ik zie "ongedierte" staan en "mussen".
Daar moet je meer op passen, want huismussen zijn beschermde dieren in Nederland. Wat betekent dat je die met rust dient te laten. Het hele jaar.
De tijd dat mussen ongedierte waren is voorbij.

Zie vanaf blz 15
https://www.hetlnvloket.nl/xmlpages/page/lnvloket/actueel/document/fileitem/2201859
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is mooi. In je andere soortgelijke vraag schreef je ook al dat je best wat voor de natuur over hebt. Maar over het antwoord op je vraag; dat vliesdoek is getest, om precies hetzelfde als wat jij omschrijft. Behalve dat we bij die mensen met eigen ogen heb gezien hoe de mussen massaal op hun zaden landde. En dus is de oplossing van vliesdoek toe gepast.