Bestaat er ook een hegsoort met bloemen?

Ik ben opzoek naar hagen met bloemen, wie weet welke hagen met bloemen er zijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
3K

Het beste antwoord

Spiraea japonica Little Princess (Spierstruik)
Dichte haag met roze bloemen van juni tot in september. Hoogte 50-60 cm. Bladverliezend. Aanplanten met 4 struiken per strekkende meter op goede grond. In het voorjaar terugsnoeien tot 30 cm. Dan is er dus even géén haag!

Toegevoegd na 1 minuut:
Hier staan nog meer bloeiende hagen:

http://huis-en-tuin.infonu.nl/tuin/33003-struiken-geschikt-voor-aanplant-als-haag.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ongesnoeid dus 60 cm, gesnoeid 30 cm.
is leuk voor de voortuin
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alle spirea's zijn mooi wat dit betreft, wel inderdaad op de hoogte letten.

Andere antwoorden (5)

Ja, o.a.: Chaenomeles - Kwee of Dwergkwee

http://huis-en-tuin.infonu.nl/tuin/18083-mooie-heg-tuinhaag-tips-tuinheesters.html

Maar een heg is eigenlijk de uitvoering/vorm. Je kan ook een geraamte maken van kippengaas en daar bijvoorbeeld rozen tegenaan laten groeien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan moet je kijken naar bloeiende heesters. Bijvoorbeeld
Buddleia davidii, Ceanothus Yankee Point, Forsythia Spectabilis, Spirea Arguta, of Weigelia Bristol.

Toegevoegd na 5 minuten:
Veel bloeiende heesters zijn namelijk heel geschikt als haagplanten. Maak er een zogenaamde ‘losse’ haag mee, die je weinig snoeit. Maak altijd ruime plantgaten, verbeter de grond in het plantgat met compost en druk de grond bij het inplanten stevig aan voor goed wortelcontact. Daarna flink water geven en dat de eerste weken regelmatig herhalen voor een goede doorgroei. Ieder voorjaar voeding geven.

Toegevoegd na 5 minuten:
Veel bloeiende heesters zijn namelijk heel geschikt als haagplanten. Maak er een zogenaamde ‘losse’ haag mee, die je weinig snoeit. Maak altijd ruime plantgaten, verbeter de grond in het plantgat met compost en druk de grond bij het inplanten stevig aan voor goed wortelcontact. Daarna flink water geven en dat de eerste weken regelmatig herhalen voor een goede doorgroei. Ieder voorjaar voeding geven.

Toegevoegd na 5 minuten:
Veel bloeiende heesters zijn namelijk heel geschikt als haagplanten. Maak er een zogenaamde ‘losse’ haag mee, die je weinig snoeit. Maak altijd ruime plantgaten, verbeter de grond in het plantgat met compost en druk de grond bij het inplanten stevig aan voor goed wortelcontact. Daarna flink water geven en dat de eerste weken regelmatig herhalen voor een goede doorgroei. Ieder voorjaar voeding geven.
Amadea
12 jaar geleden
In mijn achtertuin heb ik een heg gemaakt van verschillende soorten heesters, met verschillende bloeitijden. Wel heb ik ervoor gekozen die soorten steeds weer te herhalen, zodat er toch een eenheid ontstaat. De soorten die ik aangeplant heb:
-Ribes sanguineum (een donkerroze en een lichtroze variant)
-Kerria japonica
-Spiraea douglasii
-Spiraea arguta.
Al deze struiken hebben kleine blaadjes, waardoor er toch een bepaalde eenheid ontstaat. Uiteraard kan je zelf ook verschillende soorten heesters of struiken kiezen, als zoiets je aanspreekt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben dol op Liguster. Als een ligusterhaag bloeit, ruikt hij heerlijk.
Ivana
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal eens. +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
klopt. de witte bloemetjes zijn klein maar leuk, en ruiken heerlijk. en de zwarte besjes daarna zijn ook leuk
Naast de al genoemde soorten: afhankelijk van je wensen: meidoorn, sleedoorn (wordt soms na de bloei kaalgevreten en ingespinseld door de sleedoornvlinder, herstelt zich daarna altijd), Gelderse roos, hondsroos, lijsterbes (moet je wel snoeien), hazelaar (bloeit al heel vroeg, met katjes), kornoelje, vlier (niet iedereen vindt de geur lekker), cotoneaster, krent, vuurdoorn, kardinaalsmuts, hulst, (sier)appel, prunus, wegedoorn, braam.
Je kunt kijken of je een mix kunt maken, zodat bijvoorbeeld het jaar start met de hazelaarkatjes, dan de bloei van de sleedoorn, krent en het uitlopende groen van de meidoorn, overgenomen door de trossen van Gelderse roos en vlier, de hondsroos. Bij veel planten heb je later nog vruchten.
Hulst en taxus bloeien niet opvallend maar geven wel bessen en zijn wintergroen.
Denk ook aan de mogelijkheid van klim- en slingerplanten: clematis (in alle mogelijke kleuren verkrijgbaar), kamperfoelie (de goeie soorten ruiken heerlijk), hop (bloei niet zo mooi maar die hopbellen maken alles goed - kan wel gaan woekeren!), klimroos (veel soorten, kies er wel een die bij de plek past en niet een die meters per jaar groeit als ie maar 2 meter plaats heeft, en kies een doorbloeier), eventueel heggerank.

Bedenk hoe hoog en breed je haag mag worden. Wil je er zelf van genieten, of mag het ook een plek worden voor vogels? In het laatste geval zou ik zeker wat stekelige planten plaatsen en wat klimmers.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zoek nog een hulptuinier ;-)