Hoe stek ik een Kalanchoë?

Deze plantjes groeien als kool en omdat ik het typische vensterbankplantjes vind, wil ik van m'n uit de kluiten gegroeide Kalanchoë drie kleintjes maken.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
6.8K

Het beste antwoord

De meeste Kalanchoe's zijn makkelijk te stekken, geknipte stek enkele dagen laten drogen en oppotten in stekgrond. Soorten als K. Daigremontiana zijn nog makkelijker. Jong plantje als ze de eerste wortels maken afnemen, op vochtige grond zetten en klaar.

Toegevoegd na 44 seconden:
http://www.tuin-wiki.nl/Main/Kalanchoe
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De stekken moeten minstens 2 paar middelgrote blaadjes hebben. Als de stekken gesneden zijn moeten ze 1 dag blijven liggen zodat de wonde kan opdrogen (minder kans op infecties). De stek is dan ook wat slapper dus heb je minder kans op breuken bij het insteken.
De stekken langer bewaren dan 1 dag is niet onmogelijk maar hangt af van bepaalde factoren : -raseigenschappen
-voedingsgehalte in de stek
-de plaats en manier van bewaren (liefst tussen de 14-17°c)
De stekken worden onmiddellijk in hun eindpot van 9cm (rond) gestoken. De beworteling gebeurt al na 2-3 weken. De stekken worden best niet afgedekt want dat stimuleert de schimmelvorming. Het steken van de stekken gebeurt vrij snel er moet alleen voor gezorgd wordend at de groeipuntjes net boven de grond terecht komen en dat de stek goed vastzit.
fremar