Berkeboompje (3 meter hoog) verplaatsen of maar beter verwijderen?

Ik wil een berkenboompje ergens anders neerzetten. Hij echter al 3 m hoog en beneden is de stam al 3 cm breed. Nog op geen meter afstand staat een plant die ik niet wil beschadigen. Ik heb de indruk dat het een hele klus gaat worden om deze boom nog uit te graven en te verplaatsen. Ik vraag me af hoeveel ruimte je rondom nodig hebt om hem uit de grond te krijgen. In mijn tuin is het nogal vol met planten. Zal het wat teveel ravage aanrichten aanrichten om deze uit te graven? Misschien beter verwijderen en eventueel een ander boompje kopen? Geen idee hoeveel ze kosten.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
10.5K

Antwoorden (4)

Hoi,

Je kunt beter het boompje kapen en een nieuwe planten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De tijd om hem te verplanten is nu niet gunstig. De boom gebruikt zijn sappen om blaadjes te gaan maken en te gaan bloeien.
Het beste verplant je een boom als de blaadjes er pas net afgevallen zijn, in de vroege herfst dus. Als je dat wilt doen, kan een een cirkel van ongeveer 75 cm doorsnede met een spa diep in de grond steken, ongeveer een week of 6 voordat je m wilt verkassen. Eventueel horizontaal groeiende wortels snij je daarmee af, en je geeft hem 6 weken de gelegenheid om nieuwe haarwortels aan te maken. Daarna kan je hem met een kluit van 75 cm uit de grond halen, en op een nieuwe plaats neerzetten. Zet er een paal bij, want in de herfst en winter kan hij met zo'n klein kluitje natuurlijk omwaaien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3cm breed? dat is best nog dun...
Gewoon proberen: de kluit ruim uitsteken (heel ruim lukt niet je moet de kluit kunnen tillen) en de eerste weken goed vochtig houden.
Als het misgaat kun je gewoon in het najaar een nieuw boompje planten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een berk verplaatsen is altijd moeilijk.
De berk leeft in symbiose met een bodemschimmel, dus moet je altijd flink wat van de oude grond meenemen naar het nieuwe plantgat.
De allerbeste tijd om een berk te verplanten is nu!!
Op het moment van uitlopen.
Ook het weer werkt nu mee, koel met regen.
Zet er wel een stok of boompaal bij, anders blijft de boom heen en weer waaien en gaat hij dood.
De berk heeft een zeer ondiep wortelgestel, dus graaf hem ruim uit.

Toegevoegd na 1 minuut:
de meeste tuinplanten kan je nu uitstekend verplaatsen, dus alles wat in de weg staat, kan je nu oprooien.
Niet te lang mee wachten, hoe eerder hoe beter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat bedoel je met dat laatste: "de berk heeft een ondiep wortelgestel, dus graaf hem ruim uit". Bedoel je dat de wortels vooral de breedte ingaan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja de belangrijkste wortels zitten zeer ondiep, dus ruim vanaf het stammetje doorsteken.
het zal wel een zaailing zijn die nog nooit is verplant, het is dan maar de vraag of er voldoende wortels aan blijven zitten.