In de middeleeuwen...hadden de rijke mensen koperen of ijzeren potten boven het vuur hangen....de armere mensen aardewerk potten....deze pot lijkt mij dus een kookpot.
De standaard werd gebruikt om de pot op te zetten ,voor het opscheppen.
Dus je hebt een mooie , antieke koperen kookpot.denk ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Misschien een emmer voor zand voor de haard ? (Je hebt er geen afmetingen bij gezet). Zand die gebruikt werd / wordt om het vuur te doven. Of misschien om het as in te lozen.
Ik heb geen idee hoor, zeg maar wat.
Dat is in ieder geval waar ik hem voor zou gebruiken bij mijn houtkacheltje als ie van mij was. Leuk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De emmer ziet er niet erg waterdicht uit dus koken lijkt me uitgesloten.
Ik denk dat er haardhout mee gehaald werd en dat je er dan telkens wat hout uit kon pakken als het vuur dat nodig had.