Ik heb vorig jaar alleen de oude bloemen uit mijn hortensia geknipt. hij heeft nu nog steeds geen blad en slechts 3 knoppen? is hij dood? het is 21/4

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin

Het beste antwoord

Heel veel van de gewone hortensia's zijn deze winter voor een deel of zelfs helemaal totaan de grond bevroren.
Knip de plant totaan de grond af, geef hem wat mest en hij zal opnieuw gaan uitlopen.
Mogelijk heb je dit jaar geen bloemen, of heel laat bloemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je mag bij de hortensia de bloemen er niet uitknippen. Je moet de bloemen laten verschrompelen. Anders krijg je daarna geen bloemen meer, maar alleen maar blad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In het najaar worden al de nieuwe bloemknoppen gevormd, het wel of niet afknippen van de oude bloemen heeft daar dus geen invloed op, wel geven de oude bloemen, iets meer bescherming tegen strenge vorst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat heeft er wel invloed op. Wij hebben ze al jaren en we hebben 2 volle bossen. De keren dat we ze afgenipt hebben kwamen ze niet meer terug. Dus het is wel degelijk zo.
Welnee, de Hortensia is niet dood. Je kan hem gerust laten staan, mijn Hortensia's (buiten) krijgen nu pas blad.
Maar wat je voortaan beter kan doen is de bloem laten zitten, ook als de bloem uitgebloeid is. En de bloemen van de Hortensia pas in het voorjaar eruit knippen. In de winter fungeren de oude bloemen namenlijk ook als bescherming tegen de kou voor de nieuwe knoppen.
12 jaar geleden
Zijn die knoppen er onlangs aangekomen? Zo ja dan is de plant zeker en vast niet dood. Maar alle bloemen en platen en ook bomen moet je altijd in het juiste seizoen snoeien. Het advies dat ik zou geven is: Koop een boek over tuinieren zo kan er niets verkeerd gaan