gaan courgette planten sowieso dood tegen het einde van het jaar? of kun je zo ook weer binnen zetten om de kou te overleven?

ik heb dus laatst courgettes geplant en nu lees ik dus geregeld dat met het einde van het seizoen ook het einde van de plant komt, is dat altijd het geval of kan ik mijn planten ook weer binnen zetten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
6.7K

Antwoorden (5)

Klopt de planten zijn eenjarig, dus ieder jaar opnieuw planten
12 jaar geleden
Courgettes binnen zetten heeft geen zin. Het zijn éénjarige planten, dus ook als je ze binnen zet gaan ze dood.
Hieronder een citaat van de Vrolijke Tuinier:

Natuurlijk betekent het einde van het seizoen ook het einde voor de courgetteplant maar eer het zo ver is, heb je er al heel wat vruchten van af gehaald. Er zijn trouwens meerdere soorten courgettes: gele, groene, gestreepte. De zaden zijn overal verkrijgbaar, zelfs bij de supermarkt.

Toegevoegd na 2 minuten:
Hier nog site met interessante weetjes over het telen:
http://home.scarlet.be/groenteninfo/courgette.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een plant heeft maar een doel in haar leven, zorgen dat er bloemen aan komen en vruchten/ zaad.
Door het telkens afsnijden van de courgette vruchten en daardoor de vruchten niet rijp kunnen worden, maakt de plant regelmatig nieuwe vruchten.
Zouden we ze laten zitten, dan worden de vruchten groot en dik.
De taak zit er op en de plant gaat dood.

Maar halen we deze vruchten er telkens weer af, dan groeit de plant veel langer door, totdat het in de herfst te koud wordt, de groei gaat er uit en de plant sterft af.

Maar het blijft een eenjarige plant, als door het kouder worden de groei begint te stagneren, is er geen weg meer terug en sterft de plant.

We verlengen al de groei van deze plant, door telkens de vruchten er af te snijden.
Maar sterven doet hij toch, de eerste tekenen daarvan zijn het krijgen van meeldauw ( schimmelziekte).
Deze schimmel woekert door de hele plant heen en de plant sterft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Courgettes zijn eenjarig en sterven in het najaar af. Wil je echter het volgend jaar weer dezelfde courgettes hebben dan kun je een of enkele courgettes groot laten worden en daarna oogsten. Als je deze vrucht laat drogen kun je er de pitten uit halen en deze het jaar daarna weer zetten in bijv. enkele potten. Zo heb ik zelf al jaren ronde courgettes. Deze vruchten smaken precies hetzelfde als de langwerpige.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vaak is dit wel zo. Je kunt hem dan het beste binnen, of in een kas zetten. Dit omdat de plant nat wordt, en daardoor bevriest. Heel veel planten hebben een optater gekregen, van afgelopen winter. Ook onze palmen (trachycarpus fortunei) hebben zich overgegeven aan de winter.. helaas....