Hoe kan ik een brem een mooie vorm laten krijgen?

Ik heb een mooie rode brem in de tuin staan, en deze wil ik graag in een mooie ronde vormen laten groeien, zonder dat hij helemaal uit elkaar valt. Maar hoe doe ik dat?
Graag goed uitgelegd advies.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
2.2K
Ivana
12 jaar geleden
De schoonheid van brem bestaat voor mij voor een gedeelte uit zijn woeste vorm. Puur natuur en niet gecultiveerd.

Het beste antwoord

Een brem is een snelgroeiende heester, die maar 7 a 8 jaar oud wordt.
Na 3 a 4 jaar zijn ze op zijn mooist, hierna worden ze van onderen kaal en gaan ze uitzakken.
Met sneeuw of ijzel, breken vaak takken af en het hele model is er uit.
Eigenlijk kan je hier niet zo veel aan doen, het komt vooral omdat onze tuingrond, veel te voedzaam is voor de brem.
In de natuur groeit de brem om arme droge grond.
Hierdoor duurt het langer voordat hij echt groot is, maar leeft daardoor ook langer.
Door de brem na de bloei voor de helft terug te snoeien, willen ze wel wat langer in model blijven.
Maar ook dat is niet altijd succesvol.
Tijdig een nieuwe planten, is de beste oplossing.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt voor uw antwoord

Andere antwoorden (1)

Na een jaar of vier is het mooiste van uw brem af. Maar in die tijd kunt u gerust de struik in de vorm knippen die u hebben wil. Zorg verder dat hij niet teveel voeding krijgt, heeft hij helemaal niet nodig. Succes er mee, Cor