Spontaan opgekomen plantjes met orchidee-achtige bloemetjes: wie weet de naam?

het betreft een laag polletje van enkele, niet vertakte steeltjes met een hartvormig blad eraan.
de rand van het blad is ietwat gekarteld.
hij staat nu in bloei, met bloemetjes die qua vorm op een orchidee lijken, maar dan veel kleiner.
de bloem telt 5 bloemblaadjes; twee grotere, daaronder twee kleinere, en tot slot eentje die recht naar beneden staat en ietwat dubbelgevouwen is.
een is knalpaars: alleen het onderste blad is gespikkeld. de ander is wit met lila spikkeltjes.
het plantje lijkt een nathals te zijn.

Rieneke1
12 jaar geleden
in: Tuin
1.1K
Reddie
12 jaar geleden
Een foto zou je verhaal verduidelijken.
Rieneke1
12 jaar geleden
dat snap ik reddie, maar ik ben niet zo handig met dat soort dingen.
ik wacht gewoon effies op ed :)

Het beste antwoord

zonder foto doe ik alleen een gok. vaste viooltjes? (maarts viooltje labrador viooltje). vanwege de 5 bloemblaadjes, het enkel steeltje, de kleur, het hartvormige blad en de bloeitijd
de witte met spikkels zou dan een viola "Freckles" zijn, het sproetenviooltje
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
ja pokemon, klopt als een bus, bedankt!

Andere antwoorden (1)

Ik heb het idee dat het een akelei is. Vooral omdat die zomaar spontaan op kunnen komen.